איך השפה בבלוג משפיעה על אמון וחברות הקוראים? - שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק
איך השפה בה אנו משתמשים משפיעה על הקהל של הבלוג

איך השפה בבלוג משפיעה על אמון וחברות הקוראים?

ביום חמישי האחרון השתתפתי בכנס של עמותת אשנ"ב. זאת הפעם הראשונה בה השתתפתי בפעילות של אשנ"ב ולמדתי עליה בכנס עצמו.

הכנס היה בחסות של גוגל ופיסבוק (כן כן, הם לא רבו על הבמה, להיפך אפילו שיתפו פעולה שתי הענקיות הללו, הייתן מאמינות?). הכנס היה לזכרו של ערן אדרת ז"ל.

אביו של ערן הקריא מכתב מאוד מרגש שערן היה יכל לכתוב היום, 20 שנה לאחר מותו. את אשנ"ב הקימו בעקבות מותו של ערן, שנגרם, כנראה, מהתכתבויות ברשת שעודדו אותו לשים קץ לחייו. המטרה של אשנ"ב היתה בהתחלה להורות אודות הסכנות ברשת. אך עם השנים, הם הוסיפו, לא רק סכנות אלא גם הזדמנויות ברשת.

את התוספת הזאת אני מאוד אוהבת, את שיטת הגם וגם. או כפי שד"ר אבשלום אדרת, אביו, אמר: "בתפיסה של עמותת אשנ"ב היא רואה זירת פעילות עצומה שיתרונותיה עולים על חסרונותיה ולכן לצד הערנות לסכנות ברשת היא גם עוזרת להטמעת כלים של שימוש נבון ברשת דרך העיניים של ההזדמנויות."

24129750_10155405092063842_5573821129937423482_n

בהמשך הכנס ד"ר אורלי מלמד וד"ר שגית זילברברג – יעקובוביץ' הציגו מחקר שהן ביצעו אודות פרטיות, אמינות וחברות ברשת בקרב בני נוער בחברה הישראלית.

מאוד אהבתי את הנושא, זה כל כך  מרגש אותי מחקרים אקדמים שעושים על נושאי האינטרנט, זה נראה לכן אולי טריוויאלי, אבל זה לא.

על פי מסקנות המחקר ישראלים מכל קבוצות הגיל המין והמגזר לומדים להתנהל באופן זהיר יותר בחברת מעקב, מרושתת, מורכבת ופרדוקסלית, בה רשתות חבריות מספקות הזדמנויות לבידור, מידע, קשרים ושיתופי פעולה אך אין בטחון באמינות המידע ואין שליטה מלאה למשתמשים על הפרטיות והם מודעים לכך.

המשולש הפרדוקסלי ברשתות חברתיות

זה לא הכי התיישב לי עם עולם הבלוגים שאני מכירה, ולכן היה לי חשוב להקשיב ממש טוב להמשך ובו נאמר שנוצר משולש פרדוקסלי:

  1. ישנו שימוש אינטנסיבי ברשתות חברתיות לטובת מיצוי הזדמנויות
  2. עם זאת, קיימת מודעות לסיכונים
  3. קיים חוסר אמון ברשתות החברתיות, מה שתואם את עמדת הגולש נחשב באמין ומה שלא, לא.

מה שמאפשר את הפרדוקסליות הזאת – הבטחון שלנו ביכולת שלנו להעריך את אמינות המידע ואמינות החברים, כל עוד אנחנו בטוחים ביכולת של ההערכה שלנו נשתמש ברשתות חברתיות.

דבר נוסף הוא הביטחון שלנו לשלוט במידע שלנו ולמרות כל ההסכם שבו הפרטים שלנו ברשת יכולים להגיע לגורמים מסחריים עדין יש לנו את התחושה של יכולת לשמור על הפרטיות שלנו

או במילים אחרות: כולנו נמצאים במסע של התבגרות בתוך סביבת תקשורת מורכבת. כך סיכמו הדוקטוריות את המחקר (בין היתר) ואני מאוד אהבתי את זה. %d7%90%d7%a9%d7%a0%d7%91

כי הבלוגים שלנו הם באמת מן מסע כזה שאנחנו עושות.

אנחנו כותבות ולא יודעות לאן זה יוביל אותנו, מה ניצור, מה נייצר, לאן נתקדם ומה נלמד ואילו קשרים נרקום עם הבלוג.

וגם את הבלוג אנחנו צריכות ללמוד, איך לדבר, איך לכתוב, איך לשתף פעולה, איך להגיב, עם מי לכתוב, איפה להשתתף או במילים אחרות – איך לייצר שיח, אמון ושמירה על פרטיות גם עם הבלוג.

סביבת התקשורת באמת מורכבת, אבל כשמחברים את סך הפלטפורמות הקיימות כיום להבעה עצמית, זה פשוט תענוג ואושר רצוף, כל מה שצריך זה להחליט להיות על הבמה, ולא משנה איזה בשביל שנוכל להתבטא.

canva-photo-editor-3

התמונה מתוך עמוד הפיסבוק של אשנ"ב.

בכנס השתתפתי בפאנל של בלוגרים וולוגרים מוכרים. (וואי, הייתן צריכות לשמוע את הצרחות של תמרי בת השמונה שלי כשסיפרתי לה שהשתתפתי בפאנל יחד עם נועה פילטר ועם גיא טיוי. אחרי שעה של צרחות של אושר היא חזרה אלי ושאלה אותי "אמא, מה זה פאנל?") השאלות שנשאלנו היו מאוד מורכבות והזמן היה קצר, אני מאוד רציתי לענות על כל השאלות אבל התבישתי להידחף לתשובות של חברי (וגם נהניתי מאוד להקשיב) אז מזל שיש לי בלוג (הבמה שלי) בשביל שאוכל לענות על שאלות שלא שאלו אותי. את התשובות לשאלות שכן שאלו אותי תוכלו לצפות בהקלטת הפאנל.

"האם תרצה להיות בלוגר כשתהיה גדול?"

שואל עו"ד רון לוינטל את GUYTV וגיא עונה לו ברצינות "מה פתאום, אני רוצה לעסוק בתוכן". אתן מבינות, הפלטפורמה של גיא, שהיא פלטפורמה רווחית והוא מאוד נהנה ממנה, היא פלטפורמה, באמצעותה הוא רוכש כלים, ידע, שפה, קשרים, עומק, יצירה, התפתחות. הוא מבין שהתוכן זה לב המשחק וזה המשחק שלו, וזה הזמן שלו ללמוד את המשחק, את החוקים, להמציא חוקים משלו אפילו, ולעשות טעויות ולתקן אותן, בדרכו שלו. אתן מבינות עם כמה נסיון וחשיבה הוא יוצא לעולם הגדול? איזה מדהים הוא! גם אנחנו ככה, הבלוגריות והבלוגרים, שיושבות, וכותבות, ועושות, ומחברות ומתחברות, ויוצרות ולומדות ומתפתחות. כלים חדשים, חשיבה חדשה, עשיה מרעננת ויצירתית. זה בדיוק כמו הפוסט שכתבתי על הבלוגריות כיזמיות החדשות. .

"טופ גיק הוא פורמט טלויזיוני שנכשל"

בשבילי היה שווה להגיע לכנס הזה רק בשביל לשבת ליד קרין אלדאה מהערוץ המוכר והידוע (והאהוב) Top Geek מאוד אהבתי שקרין אמרה שבעצם הערוץ התחיל, אחרי שהוא נכשל בטלויזיה. כי זה מוכיח כל כך הרבה דברים:

  1. תוכן מותאם פלטפורמה. אנחנו תמיד צריכות לחשוב מי צורך את הפלטפורמה בה אנחנו משתמשות. איפה הקהל שלנו נמצא, איזה סוג תוכן הוא אוהב.
  2. תוכן טוב מוצא את הקהל שלו במקום הנכון. כל מה שצריך זה לעשות ולעשות ולעשות. וואו כמה שקרין ונמרוד קורעים את התחת, ובהתחלה הם צילמו בצורה מצחיקה לימינו אבל לפני חמש שנים הם עשו מהפך בצילום. היום כבר יש להם סטודיו וזה יכול לחלוטין להתחרות בצילומי מדיה מסורתיים. זה מטורף! אתן מבינות כמה כח יש לנו בידיים? כמה הבמה האינטרנטית שווה מבחינת נושא, קהל, התמקצעות, ידע וחיבור?
  3. הנאה. הנאה. הנאה. לאורך כל הדרך אני רואה שקרין ונמרוד פשוט נהנים ממה שהם עושים. זה לא אומר שזה קל. זה כן אומר שאותנטיות והנאה עוברים מסך ומשדרים אמינות. וכשמשהו משדר אמינות אנחנו נרצה להתחבר אליו ולהיות חלק ממנו.

"רואים את זה בלייב או שצופים בעוד הקרנות ועוד הקרנות ועוד הקרנות?"

אם יש משהו אחד שתקחו מהפוסט הזה אז את זה: "לבלוג אין זמן, הוא על זמני, אין עבר והווה, התכנים תמיד רלוונטים, למישהו, מתישהו". בפיסבוק יש רלונטיות לזמן כי הפיד הולך ונעלם ואי אפשר למצא שם כלום… אבל יוטיוב – הי, זה של גוגל, חיפוש של משהו יעלה לנו סרטונים גם של פעם, ולאחר מכן עוד סרטון יוצע לנו לצפיה ועוד אחד ועוד אחד ועוד אחד – ונכנס למאורת השפן של היוטיוב.

ככה גם בבלוג, גוגל יעלה פוסט מסוים, שלא משנה מתי כתבנו אותו, הוא יהיה רלוונטי למישהו שחיפש תוכן שרלוונטי אליו התוכן שכתבתי בבלוג שלי, אי שם, בעבר.

אתן מבינות את העוצמה? זה לא VOD, זה גם לא עיתון שזורקים אחרי שעה, זה תוכן שאנחנו מיצרות שהוא תמיד נכון. תמיד. ולכן מועד ההפצה הוא חשוב מאוד. (מאוד!) אבל יש לבלוג זנב ארוך, שמגיעים אליו מחיפושים של גוגל, וזה תמיד מביא את הדברים הכי מפתיעים.

"מרצ'נדייז כערוץ הכנסה"

אני חושבת שאחת התשובות למחקר של ד"ר אורלי מלמד ושל ד"ר שגית זילברברג-יעקובוביץ' הוא נושא המרצ'נדייז עליו דיברה קרין וגם גיא. הם פיתחו ליין של מרצ'נדייז שונים. אם לא היו קונים, הם לא היו מפתחים את זה. ולמה קונים? כי הוולוגים שלהם יצרו קשר של אמינות, חברות ופרטיות מספיק חזקה בשביל שיווצר סחר חליפין הוגן בין הצדדים. מרתק. מאוד. מעודד. מאוד. אני כל כך אוהבת את זה כי זה מוכיח שאפשר להפוך תחביב לעסק מכניס באמצעות פלטפורמה אינטרנטית, במחקר שלי חקרתי את עולם הבלוגים, אבל הנה, זה מתרחב גם לפלטפורמות נוספות.

"ואז יצאתי לעולם וקיבלתי לא ועוד פעם לא ועוד פעם לא ואז החלטתי לעשות משהו אחר"

נעה פילטר סיפרה איך היא המציאה לעצמה במה שהיא מקפצה. לאחר שיצאה מבית ספר למשחק, והבינה שהמשחק שם בחוץ ענק וכמעט בלתי אפשרי, היא החליטה ללכת עם מה שיש לה, ופשוט להשתמש בפלטפורמה שבה תוכל לבטא את עצמה הכי טוב שיש. היא בנתה לעצמה דמות. רגע אני חוזרת על זה שוב – היא בנתה לעצמה דמות. זה מדהים. זה כמו בלוג בעילום שם, זה היכולת שלה לקחת במה, להיות היא במקצועיות הכי גבוהה שלה ופשוט ליצור תוכן שיביא לה את הקהל ואת ההזדמנויות לאחר מכן.

"ואתה מרוויח כסף ואז אתה יכול לקנות ציוד יותר טוב"

וואו המשפט הזה (ועוד רבים) של נעה פילטר (מעיין רובין) קנה אותי. אני כל כך הזדהיתי, אתן יודעות כמה השקעתי בבלוג שלי? לא ברצינות. בשנים האחרונות, כל פעם כשהיה לי רווח מהבלוג, מהעסק, פשוט החזרתי אותו לעסק שלי, לבלוג שלי. פעם זה עיצוב חדש ופעם זה התחברות למערכת של דיוור, ופעם זה פלטפורמה חדשה, ואז אתר אקדמיה, ואז ספקים חדשים וכו וכו ואז האבבלוגינג חחחח. אבל ברצינות, כמו שכשעושים כושר או דיאטה תמיד ממליצים לצ'פר אותנו על ההישג, אני מציעה לבלוגריות שרוצות להתקדם עם הבלוג, כל 5 פוסטים תקנו משהו לבלוג שלכן, ציוד, או ידע, או קשר או משהו, תפתחו אותו הלאה כי זה אחד הסודות שלא מגלים. השקעה של זמן, ידע והתפתחות.

יש עוד כמה וכמה שאלות שנשאלו שם, אבל אני אשמח לשמוע אתכן, מה אתן חושבות על השאלות בפאנל? איך השפה משפיעה על ההתנהלות שלנו ברשת בכלל ובבלוג בפרט? מה גורם לנו לאמון ואמינות מול קהל העוקבים והקוראים של הבלוג? אשמח לקרא בתגובות

++++++++++++++++++++++=

פעילויות החודש מגוונות ושוות כל כך:

יום עיון הפצת הבלוג בפיסבוק, בניוזלטר ובניית אסטרטגית הפצה לבלוג – אחרי יום העיון המצלח ביוני שעבר, החלטתי לחזור על אותו פורמט. רוחמה סלע ובר עצמון ואנוכי נלמד את כל מה שנדרש בשביל שהבלוג שלך יגיע לקהל נוסף.  כל הפרטים בלינק

קורס שיווק העסק באמצעות בלוג – קורס ייחודי במינו שמלמד במשך חצי שנה אינטנסיבית מאוד, איך לעבוד עם הבלוג בשביל שהעסק שלך יעבוד עבורך. שיתוף פעולה מרגש שלי ושל גלית שול – אני על הצד השיווקי היא על הצד העסקי, קורס שהוא נדרש לבעלות עסקים שרוצות ללמוד איך לשווק באמצעות בלוג. כל הפרטים בלינק

סדנת בניית אסטרטגית תוכן לבלוג – סדנת הדגל נפתחת ב4 בינואר לסיבוב נוסף. סדנא חד פעמית שעושה סדר בנושא הבלוגינג ונותנת לך שיעורי בית לעשייה, לכתיבה, להשראה. כל הפרטים בלינק

הרצאות וסדנאות נוספות מחכות לך באתר ההאבבלוגינג – החממה לבלוגינג מקצועי. שווה להרשם לאתר ההאבבלוגינג בשביל לקבל עדכונים. כל הפרטים בלינק

לבנות לבד אתר אינטרנט לעסק – זה אפשרי

בשלוש שעות אתם יכולים לבנות אתר בעשר אצבעות. כל הפרטים פה בלינק

3 תגובות

ספרו לי אם אהבתן את הפוסט ולמה

תגובות נוספות

שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק