איך עושים כסף מבלוג? חלק א - שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק
איך עושים כסף מבלוג? חלק א
איך לכתוב בלוג יונית צוק הבלוגריסטית

איך עושים כסף מבלוג? חלק א

פוסט זה הינו חלק מסדרת פוסטים שכתבתי בנושא של הכנסה כלכלית מבלוגים. בפוסט הראשון בסדרה (הנוכחי) פירטתי אודות מודלים של הכנסה פסיבית. בפוסט השני בסדרה פירטתי אודות מודלים של הכנסה אקטיבית. בפוסט השלישי  פירטתי אודות מודל שלל תכנית שותפים בבלוג ובפוסט הרביעי סיכמתי את הנושא על ידי הבנה של חשיבות המיינדסט שלנו לטובת ההכנסה. וכשיציעו לכן לכתוב עבור המוצר עצמו, מזמינה אתכם, לפני שתגידו כן!!! לקרא את מה שכתבתי ממש בתחילתו של הבלוג הזה על הקשר בין בלוגריות ותוכן חינמי.

אין פעם אחת, שבה אני פוגשת מישהו בפעם הראשונה ומציגה את עצמי: "הי, אני יונית צוק ואני הבלוגריסטית, יועצת לשיווק באמצעות בלוגים ותוכן" ומיד , קצת כמו ניסוי פבלוב, עולה השאלה: "נו, אז איך עושים כסף מבלוג?". בעבר כבר עניתי על השאלה הזאת בצמצום, והיום אני רוצה לענות על השאלה הזאת בפירוט. למעשה, התשובה לשאלה הזאת תתחלק לשלושה פוסטים שונים שזה הראשון בסדרה.

את הפוסט הזה אני מקדישה לאחד המרצים הכי מאתגרים מחשבתית שפגשתי במכללה האקדמית נתניה כשלמדתי תואר שני, ד"ר אייל זנדברג. בזמנו באחד הקורסים שלו ערכנו ויכוח מחשבתי האם האינטרנט שינה את הדברים באמת כפי שאנו חושבים, הוא טען שלא, אני טענתי, כמובן שכן.

לאחר 4 שנים נפגשנו שוב, במסגרת הרצאה שהעברתי במכללה בפאנל "מפגשי מדיה", לאחר ההרצאה פניתי אליו ואמרתי לו "נו, עברו כבר 4 שנים מהויכוח שלנו אז, האם יש שינוי לדעתך?" והוא ביקש ממני להבין "איך עושים כסף מבלוגים?" לאחר שפירטתי הוא נתן לי משפט מחץ, שעד עכשיו אני לא מפסיקה לחשוב עליו:"אז בעצם, מה שהאינטרנט עושה זה לתרגם את הדברים שהיו גם לפני – הרצאות היו, ספרים היו, עמלות היו, אז חוץ מנגישות לקהל עצום, מה השינוי האמיתי?". ככה, אנקדוטה למחשבה. האם ה"חוץ מהנגישות" הוא באמת משהו איזוטרי, או משהו שפותח עולמות?

אבל, לפני שאני מפרטת "איך עושים כסף מבלוג", אני חיבת לציין, שמבחינתי, לעשות כסף  מבלוג זה התוצר המשני לבלוג.
מבחינתי, לכתוב בלוג לטובת הכתיבה, המימוש העצמי, הגשמת היצירה, תחושת הלימוד, יצירת הקהילה, ההעצמה האישית, בניית חדר משלך באמצעות הבלוג, הם חשובים לא פחות, (ואף יותר בעיני) מהשאלה "איך עושים כסף מבלוג".
שלא תבינו לא נכון, אני מאוד אוהבת כשבלוגים מרוויחים כסף מהבלוג שלהם בצורה הוגנת וכנה, וגם אני בניתי עסק מהבלוג (מבלי כוונה לכך מלכתחילה) ומרוויחה את לחמי בזכות הבלוג, אבל, הבלוג הוא הרבה מעבר ל"מכונת כסף", לבלוג יש סוג של נשמה ויכולת להפוך אותנו לאנשים יותר בטוחים בעצמנו, לאנשים מקצוענים בתחום, לאנשים עם תחביב מושקע, לאנשים עם חברים נוספים ממעגלים שונים שמעולם לא הינו מגיעים אליהם ללא הבלוג, לאנשים מגשימים.

איך עושים כסף מבלוגים? פוסט ראשון בסדרה

איך מרויחים כסף מבלוג? שתי שיטות

השיטה האחת – רווח פסיבי, קרי, הבלוג הוא מקור הפרנסה. בזכות מבנה הבלוג, הבלוג מכניס רווחים באמצעות המדיה.

השיטה השניה – רווח אקטיבי, קרי, הבלוג הוא פלטפורמה לשיווק הבלוגרית בתור אוטוריטה בתחומה, והבלוג מהווה מנוף שיווקי ובמה ליצירת קהילה שתצרוך את המוצרים והשירותים של הבלוגרית בתור אשת מקצוע בתחומה. הבלוג כמנוף שיווקי ויצירת קהילה לעסק של הבלוג.

איך מרויחים כסף מבלוג? עקרונות בסיס

להרוויח כסף מבלוג, בשתי השיטות אינה דבר של מה בכך. צריך להבין שיש עקרונות בסיס להרוויח כסף מבלוגים. הרווח הכלכלי של הבלוג יתכן רק כש:
1.הבלוג פעיל
2. הבלוג מייצר קהילה וטראפיק ממוקד קורא.
3.הבלוג עקבי בתחומו ובכתיבת הפוסטים
4.הבלוג מעניין ובעל ערך ויוצר שיח רלוונטי בתחום.

לכתוב בלוג רווחי זאת עבודה שדורשת השקעה גדולה של מספר שעות בחודש לטובת הכנת התכנים, כתיבתם, הפצתם והתיחסות לתגובות.
האם זה שווה את ההשקעה? ועוד איך. או כפי שקולגה אמרה לאחר שהרציתי אצלה בקורס שיווק "אמנם אני כותבת פוסט בבלוג שלי כשאני רוצה, אבל תראו מה זה, אחרי ארבע שנים יש לי בלוג עם המון תוכן, שמביא לי לקוחות, לידים ושיחות מכירה ושיווק עם לקוחות שלא היתי מגיעה אליהם ללא הבלוג שלי".

האשה שהרוויחה מליונים מהבלוג

מדובר על בחורה אמריקאית ממוצא יווני שהתחילה לכתוב בלוג פוליטי ב2005, תוך שנה הטראפיק לבלוג צמח כל כך מהר, שהיא היתה צריכה לגייס עזרה מקרן הון סיכון למימון הבלוג ועובדי הבלוג שתיחזקו אותו 24/7. היא הצליחה לגייס 5 מליון דולרים לתחזוקת הבלוג. ב2008 הבלוג גייס 15 מליון דולרים נוספים לטובת הרחבת התשתית והרחבת רשת העיתונאים שעבדו עם הבלוג. הבלוג כלל בלוגרים ועיתונאים מוכרים בתחומם כמו כתבי פוליטיקה נחשבים, יועצי כלכלה מהשורה הראשונה ומומחים מהאקדמיה.

ביוני 2011 כמות הטראפיק בבלוג הבינ"ל עבר את כמות הקוראים של Times Magazin. במילים אחרות – נוצרה רעידת אדמה במפה התקשורתית הבינ"ל. השתנו סדרי עולם, שהיו נכונים ל100 השנים האחרונות. (עכשיו אתן מבינות למה כל כך נהניתי לכתוב על בלוגים בתואר השני שלי בתקשורת? זה פשוט מדהים בעיני השינוי והכח שיש לנו עם הבלוגים, בכל תחום).

לאחר שבע שנים מיום הקמת הבלוג, הוא נמכר לחברת AOL (שברשותה מספר אתרים גדולים ומוכרים) תמורת 315 מליון דולר. או מה שנקרא – נפל דבר בעולם התקשורתי, והבלוגים אמרו את דברם.

לבלוג קוראים הפינגטון פוסט והמיסדת האגדית שלו היא אריאנה הפינגטון.

הפינגטון פוסט
תמונה מתוך האתר http://www.3news.co.nz/

בשביל להרוויח כסף, פסיבי או אקטיבי, צריך מודל. השראה, חזון ומטרה ברורה. עבורי, כל בלוגרית ובלוגר שמרוויחים כך או אחרת משהו מהבלוג הם עוד השראה לאסוף. ולא, זה לא חייב להיות משהו חומרי. גם להרוויח העצמה אישית ובטחון עצמי הם שווים, בעיני לפעמים, הרבה הרבה יותר מעוד כסף בעו"ש.

איך מרוויחים כסף מבלוג? מספר מודלים של צמיחה

מודלים של צמיחה כלכלית במדיה החדשה אינם כל כך פשוטים, ומרכיבים הרבה פרמטרים שכוללים בעיקר הזדמנויות וטקטיקות מרובות, טכנולוגיה, קשרים, טראפיק ועוד.
אין ספק שהפריחה של עולם הבלוגים נוצרה בעיקר בזכות הרשתות החברתיות, שהגדילו את הטראפיק לבלוגים. לפני הרשתות החברתיות השתמשו להפצת הבלוגים רק ברשימות תפוצה, דבר שהיה מאוד אפקטיבי אבל לאסוף טראפיק משמעותי לקח הרבה זמן.
השיתוף ברשתות החברתיות הפכו את הבלוגים למקומות ויראלים, גלובלים המשפיעים בצורה משמעותית ובעקבות כך גם גדולים בטראפיק.
ולכן, היום, לא צריך להיות הפינגטון פוסט בשביל להרוויח מבלוגים. אפשר להיות עם טראפיק לא רע בכלל בשביל לייצר הכנסה פסיבית באמצעות הבלוג. אפשר להיות גם בלוג מאוד נישתי עם קהל קוראים נאמן, שמתאים לגודל הנישה בשביל להיות אפקטיבי להכנסה.

קיימים מודלים רבים, אבל אני מציגה את המודלים שרלוונטים לטראפיק דובר עברית, שהינו טראפיק יחסית מוגבל (בסופו של דבר ביחס לעולם).

איך להרוויח כסף מבלוגים? מודל 1: מכירת מדיה

בתחום הדיגיטל בכלל, קיים מודל שרק הולך ומשתכלל שקוראים לו קנינות מדיה. הבלוג הוא הפלטפורמה שמביאה קהל ממוקד, ויש בו מספר מקומות שניתנים ל"רכישה" על ידי ספקי תוכן שמתאימים לבלוג.
לדוגמא, הבלוג Mashable   שמרוויח מליונים של דולרים בגין ההכנסות של הפרסומות.
בנוסף, ממליצה לקרא את הכתבה על הבלוגר הצעיר שכל מה שרצה זה לבנות לעצמו בלוג שיעסיק אותו בזמן שהוא מאושפז בבית חולים.

אבל לפני שאני רצה מעבר לאוקינוס, אפשר לראות יופי של דוגמאות לבלוגים שלחלוטין מהווים מקור של רווח לכותביהם, בזכות מכירת מדיה.
לדוגמה: הבלוג של עמרי חיון  מרוויח ממודעות של גוגל אדס (צריך הרבה טראפיק בשביל להרוויח מזה) מצרפת לכם כתבה אודות מודל ההכנסות שלו, בלוגים נוספים שמרוויחים הישר מהמדיה הם (לא רק, אבל גם)  2bmommyכלות אורבניות, cool and bello ועוד.

המודל כולל: באנרים, פוסטים של חשיפה ואינדקס ספקים.

מה צריך בשביל שהמודל יעבוד בבלוג שלי?

1. בלוג עם הרבה טראפיק
2. בלוג ממוקד קהל יעד
3. בלוג עם קוראים נאמנים שחוזרים לקרא בבלוג
4. ביצים. 🙂 לא פשוט לשמוע כל כך הרבה "לא" עד שיהיה את מי שמבין את הכוח של המדיה ממוקדי לקוח ושיהיה מוכן לשלם עבור המדיה
5. תכנית עסקית כלכלית מפורטת לכל המודל וסעיפיו השונים
6. התכווננות להפוך את הבלוג עצמו לעסק. קרי, המון זמן. לא מאמינה שאפשר לעשות את זה "על הדרך כשיהיה לי זמן".
7. מנהלת פרויקטים טובה שיודעת מתי להעלות באנר ומתי להוריד על פי גאנט הפיתוח הכלכלי.

מודל מכירת מדיה (1)

איך להרוויח כסף מבלוגים? מודל 2: חסויות

חסויות משמע: כתיבת פוסטים או המלצות או הפקות למותג / שירות / מוצר תמורת קבלת תמורה. בארץ זה מתנהל בצורה מאוד שונה מארה"ב, וכשהשתתפתי בכנס בלוגרים באמסטרדם באוקטובר, מסתבר שגם הבלוגרים באירופה נאלצים להתמודד עם סוגיות כמו "כתיבה תמורת שכר ולא עבור מוצר". הפתרון שלהם, אגב, שעובד מצוין הוא התאגדות מסודרת של קבוצות ענין של בלוגרים. אולי יום אחד….

בארץ, כל ענין ה"תכתבו על המוצר תמורת המוצר" הוא בור שחור של ויכוח אתי אינסופי בקבוצות השונות של מנהלי תוכן, בלוגרים, יח"צנים, עיתונאים ומנהלי שיווק. אני לא נכנסת אפילו לשיח הזה כי בד"כ אחרי מספר תגובות רלוונטיות לשיח, הוא מגיע למקומות לא נעימים ולחלוטין טרוליים. לפני שנתיים כתבתי על זה משהו פה בבלוג.
חשוב לי להגיד שלכל בלוג יש את המטרה שלו ואת הערכים שלו. במידה והמטרה של הבלוג הוא לסקר מוצרים תמורת כתיבה, וזה מה שהוא עושה וטוב לו ולקהל שלו עם זה, אז אדרבא. אם המטרה של הבלוג הוא לייצר תוכן עם ערך וערכים של ידע מקצועי נישתי ותמורה הולמת עבור תכנים, אז אני לא בטוחה עד כמה יש לזה מקום. מה גם, שהחינם הזה לפעמים יוצא מאוד יקר.

ברור, אני מתה לקבל דברים בחינם רק בשל היותי בלוגרית. מה רע? השאלה היא כמה אני צריכה לשלם עבור החינם הזה. לאחר התנסות בעבר עם סיקור של שלושה מוצרים (הוווו כמה צעירה היתי) הבנתי שעבורי ועבור הבלוג האישי שלי המחיר שהייתי צריכה לשלם יקר מדי ולא משתלם. שוב, זה ענין לחלוטין אישי וסוביקטיבי.

קיימים בלוגים שכותבים אודות מוצרים, שירותים והמלצות תמורת תשלום הולם. לדוגמא: המומלצים של אורית, בלוג שצמח מתוך עמוד של המלצות בפיסבוק. קיימים בלוגים רבים של סקירת מוצרים והמלצות, תעשו בגוגל על מוצר מסוים שאתם אוהבים או שחושבים שהוא איזוטרי לחלוטין ותראו כמה הרשת מלאה. השאלה היא עד כמה זה אפקטיבי… וכמה קוראים יש לבלוגים האלה.
קיימים גם פוסטים מסחריים נוספים במתחמים מסחריים בפורטלים שונים כמו במתחם המותגים של המגזין אמא של, ובמתחמים מסחריים של סלונה בודקת  ועוד.

מה צריך בשביל שהמודל יעבוד בבלוג שלי?

1. קהל נאמן שמוכן לשלם מהזמן שלו לקרא את הפוסטים הללו.
2. קשרים עם מותגים ועסקים שמעוניינים לשלם עבור החסויות.
3. טראפיק מכובד לנישה
4. אמונה שהחסות מתאימה לערכים ולמטרה של הבלוג
5. אותנטיות. שהמוצר מתאים והולם את נושא הבלוג ואת הקול של הבלוג.

מודל מכירת מדיה (2)

איך להרוויח כסף מבלוגים? מודל 3: עמלות

נושא העמלות הוא נושא די מורכב, במיוחד לבלוגים דוברי עברית. מכיוון וכל נושא העמלות קשור לכמות של טראפיק. קרי, אם יש לך בלוג עם טראפיק נמוך, לא בטוח ששווה לך להתעסק עם זה, כי זמן המרדף אחרי סוכני העמלות לא שווה את הכסף שתרוויחי (אם בכלל).
אבל, חשוב לי כן להסביר מה זה עמלות על קישורים, כי זה מודל קלאסי, שנכתבו עליו הרבה ספרים, וכי סטארטאפים שלמים עושים מזה אקזיטים.

עמלות זה רווח שהבלוג מקבל תמורת הקלקה על באנר או על לינק. לדוגמא, תוספים שמעבירים אותנו מאתר לאתר בדומה ל"דברים נוספים שיענינו אותך לקרא" כמו התוסף של אאוטבריין. איך זה עובד? נכנסתי לאתר מאקו, בחרתי כתבה (במקרה העוגה עם ממרח לוטוס – רואים שאני כותבת את הפוסט בזמן הקשה של ארוחת צהרים?).

 

איך מרוויחים כסף מבלוג
אתר מאקו בתאריך 5/8/205

בסיום קריאת המאמר נפרשות בפני אופציות נוספות לקריאת תכנים שעשויים לענין אותי. קיימות שתי הפניות לאתרים שונים. במידה ואקליק עליהן, יווצר רווח של עמלות לאתרים המפנים.
outbrainדוגמא נוספת לרווח של עמלות אפשר ללמוד מבלוגים שמפנים לאתרי רכישה און ליין, בד"כ חנויות מקוונות, אמזון ועוד. דוגמא ישראלית קלאסית למודל היא סלונה שופינג. הפורטל משתף פעולה מסחרי עם חנויות און ליין. מה המשמעות? שתמורת החשיפה, הפרסום והליקוט של התכנים, הוא מעביר את הקוראים לרכישה און ליין בחנות המקוונת המקורית. תמורת ההעברה של הקורא לרכישה, הוא מקבל עמלה.  איך זה עובד בפועל?

מתחם סלונה שופינג נכון לתאריך 5/8/2015
מתחם סלונה שופינג נכון לתאריך 5/8/2015

לאחר שמצאתי את הכתבה מעניינת ואת השמלה מוצאת חן בעיני, אני עוברת למקום באתר של רכישה און ליין. הקלקה על הרכישה תעביר אותי לאתר המקורי של החנות. אני יוצאת מהאתר בו שהיתי ועוברת לחנות און ליין שאין לה קשר לאתר המקורי בו היתי.

 

עמוד רכישה בסלונה שופינג
עמוד רכישה בסלונה שופינג

איך אפשר לגלות שמדובר בהסכם של עמלות בין הצדדים? שימו לב ללינק של החנות. רואים את הID? זה אומר שיש פה "סימון" של מקור הלינק שממנו הגיע הרוכש. במידה ומתקימת רכישה, האתר שממנו הקורא הגיע מקבל עמלה.

saloona shopping 2
לינק רכישה שכולל הסכם עמלות

במידה ותמחקו את כל הכתובת מהנקודה של הID תגלו את הלינק המקורי של הפריט שנמצא בחנות, ללא צורך בתשלום עמלה. אל תדאגו, אתם לא משלמים את העמלה הזאת, זה הסכם בין האתרים השונים שנקרא הסכם שותפים. המודל הינו קלאסי לאתרים גדולים ולבלוגרים בחו"ל שממליצים על מקורות רכישה כמו חנויות און ליין אמזון ודומיו.

saloona shopping 3
לינק רכישה ללא קישור מאתר אחר

מה צריך בשביל שהמודל יעבוד בבלוג שלי?

1. מודל עסקי לבלוג ולתכנית השותפים.
2. לחפש באתרים שאליהם אתם מובילים את הקוראים האם יש להם תוכנית שותפים או affiliate-program לדוגמא תכנית השותפים של אמזון
3. הבנת הקהל של הבלוגים, צרכיו ואפיונו לטובת העברה לתכנים שרלוונטים לו ולבלוג.
4. סבלנות.

איך מרוויחים כסף מבלוגים? סיכום ביניים

קיימים מודלים שונים של הכנסה כלכלית מבלוג. לחלקם מאפיינים דומים ולחלקם מאפיינים שונים. עד כאן הסברתי על המודלים העיקריים של הכנסה "פסיבית" של בלוגים. בפוסט הבא אספר על הכנסה "אקטיבית" של בלוגים.
כך או כך, בשביל להפוך את הבלוג לכלכלי, צריך להבין שמדובר על עבודה רבה, המון זמן כתיבה, שיווק, הפצה. לפעמים נדרש שימוש בקשרים אישיים, חן אישי וטיימינג טוב, יצירתיות, השקעה בפיתוח ולעיתים אף הוצאות כלכליות לפני ההכנסות.

בפוסט הבא אפרט על מודלים נוספים של הכנסה מהבלוג, ובפוסט השלישי אפרט אודות תכנית שותפים.

ממליצה לקרא את הפוסט על הבלוג הישראלי שעשה אקזיט

 

הפוסט עורר בכן מחשבות על מודלים כלכליים של בלוגים? אשמח לשמוע מכן, מה הרגשתן והאם מטרת הבלוג שלכן היא רווח כלכלי. 

לבנות לבד אתר אינטרנט לעסק – זה אפשרי

בשלוש שעות אתם יכולים לבנות אתר בעשר אצבעות. כל הפרטים פה בלינק

8 תגובות

ספרו לי אם אהבתן את הפוסט ולמה

תגובות נוספות

שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק