ראיון עם ליאור פרנקל - שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק
איזה כיף למצא אושיה דיגיטלית שמדברת אותה שפה כמוך, ליאור פרנקל, יש ממי ללמוד

ראיון עם ליאור פרנקל


האמת, אני מנסה כבר רבע שעה לכתוב פסקה על איך ומאיפה אני מכירה את ליאור פרנקל, אבל האמת, אין לי מושג, פתאום יום אחד הוא צץ לי בפייסבוק, ואז הבנתי שהוא בלוגר ממש מרתק, ושיש לו סיפור נורא מעניין סביב הבלוג(ים) שלו, והקהילה האינטרנטית שלו מטריפת חושים, וגם, בנוסף, יש לו ספר שמתאים מאוד מאוד לדור שלנו, לדור האינטרנטי, והוא אפילו כתוב בלשון נקבה (הספר שנשים רוכשות), ואז נפגשנו לפודקאסט שלי אצלו בבלוג, וכמובן, שאני חייבת לשתף את הסיפור של הבלוג שלו ואיך ליאור מהבלוג עושה אימפריה, קהילה וסטראטאפ.

כן, הנה דוגמא לעוד רומן פיסבוקאי בלוגי מוצלח מאוד.

איך התחיל הרומן שלך עם האינטרנט?

הרומן שלי התחיל בעודי יושב מאחוריי שני מסכים ענקיים, ומתכנת אפליקציות לאייפון בסטארטאפ הקודם שלי. היתה לי תחושה שחסר לי משהו בחיים. הכתיבה. תמיד אהבתי לכתוב אבל אף פעם לא עשיתי את זה באופן מסודר או מקצועי. הבלוג הראשון שלי נקרא hamutsi.com (חמוצי זה כינוי ישן שלי) – כתבתי בו פעם במתישהו. לא היה בו סדר, לא היו לו עוקבים. זה היה אונליין אבל לדעתי עשרה קוראים מכסימום ידעו על קיומו. לא היה אכפת לי. זה היה הניסיון הראשון וזה היה כיף! הבלוג השני שלי כבר היה במהוזה, שם השקעתי וכתבתי אחת לשבוע בקביעות. כתבתי שם בתחילה על הקשר בין טכנולוגיה לחיים שלנו, אבל אחרי כן התפזרתי לאן שהתחשק לי. אחרי זה כבר הגיע הבלוג של הנוסקול (הסטארטאפ שלי) בעברית, ואז באנגלית (שם למעלה ממיליון יוניקים עברו בשנה הראשונה). לפני שנה פתחתי גם בלוג בעברית frnkl.co והוא אתר שמרכז לכל הפעילויות שלי.

tedxbg2014_103 %d7%a7%d7%a8%d7%99%d7%9f-%d7%92%d7%95%d7%a8%d7%9f-%d7%90%d7%a0%d7%93%d7%99%d7%92%d7%99%d7%98%d7%99%d7%99%d7%96

למה החלטת לתעד את Undigitize.Me בבלוג? איך זה השפיע?

אנדיגיטייז זה הפרויקט שיזמתי להעלאת המודעות להתמכרות לסמארטפונים. מלכתחילה הבנתי שאני רוצה להריץ את הפרויקט הזה לזמן ארוך ושזה יהיה נושא שיהפוך לויראלי ופופולרי. ולכן בלוג היה פלטפורמה מעולה – עד היום מגיעים דרך האתר הזה אליי אנשים שמתעניינים בנושא, חוקרים, מארגני כנסים וכו׳. ככה גם (כנראה) הגיעו אליי המארגנים של טד בולגריה, שם הופעתי מול 5,000 איש בבית האופרה

אומרים שיש פטרת של בלוגים, מה דעתך בנושא?

נכנסת פעם לחנות ספרים בחו״ל? יש שם הרבה יותר ספרים ממה שתוכלי לקרוא כל חייך, גם אם תתחילי עכשיו ותחיי עד גיל 120 ולא תשני לרגע.
האם זה אומר שאנשים לא קוראים בגלל שיש יותר מדי מה לקרוא?
לא – זה רק אומר שאתה צריך להיות מקורי, וקריאייטיבי, ואמיתי, ולמצוא מהי הייחודיות של הבלוג שלך. אחרת, הספר שלך לא יבלוט בחנות הספרים.
מי שמתכוון לפתוח בלוג כדי להעתיק בלוג של מישהו אחר אחד לאחד הוא באמת בצרה. 1. כי כבר יש כזה, ו-2. כי לעולם ירגישו שהוא העתיק. צאו למסע לתוך עצמכן כדי להבין מה מיוחד בקול שלכן, ותאמינו לי יצא לכן אחלה בלוג.

איך על סולמות וחתולים השפיע על חייך?

סולמות וחתולים זה השם של הניוזלטר שלי. אואה, השפיע בענק. ניוזלטר זו הדרך הכי טובה בעולם לשמור על קשר עם קוראים/עוקבים. זו גם הדרך הכי מאתגרת שגורמת לי להזיע כדי להוציא עוד טיפת לימון של קריאייטיביות בכל פעם שאני שולח אימייל. אחרת, האימייל שלי ייראה כמו של כולם, וכאמור חנות ספרים וגו׳. אנשים כותבים לי חזרה – וכך נוצר איתם קשר. מבקשים שאכתוב על נושא מסוים, או שאבוא להרצות בבית הקפה שלהם. בתור איש תוכן, ניוזלטר יכולה להיות משימה ש״צריך לעשות״ או משימה שהיא מרכזית. לטעמי היא מאד מרכזית, אני משקיע בה שעות – כי בסופו של דבר זהו כל שבוע מחדש משפט הפתיחה שלי עם הקוראים.

14940122_10154768783547642_2101992315352456210_o

למה החלטת על פודקאסט בבלוג?

אני מכור לפודקאסטים. ברמה של שעה-שעתיים ביום. זה הלימודים שלי, שלא מפסיקים לעולם – אפשר להקשיב לזה תוך כדי ספורט, או בדרך לעבודה, או בהפסקת צהריים – אתה לומד המון, והראש מתמלא ברעיונות והשראה. זו כמו זריקת אנרגיה. בנוסף, אני ממש מתעניין בבני אדם – אני חושב שכל בנאדם זהו היצור הכי מעניין שאפשר לפגוש, אם רק תתן לו כמה שעות. אז השילוב של השניים יצר פודקאסט שבו אני מראיין אנשים בניסיון לחשוף למאזינים בכל פעם עולם חדש. לא ידעתי אם זה יצליח, אבל בינתיים התגובות מטורפות, אז אני ממשיך.

והנה לינק לפודקאסט של ליאור איתי 🙂

מה זה בלוג מצליח בעיניך?

בלוג שיש בו קול אנושי. בלוג שאני יכול לדמיין את הבנאדם שמאחוריו. אני מדמיין איך הוא נראה, איך הוא נשמע, את הקול שלו, את הריח שלו. אני לא צריך לשבת איתו לקפה, כי אני מרגיש כאילו כבר בילינו שנים יחד.

במבט לאחור, מה היית עושה אחרת? או איזו עצה היית נותן למי שחושבת על לפתוח בלוג כעת?

לא יודע מה הייתי עושה אחרת, אבל אני יודע מה כדאי לעשות. להתחיל לא מחר, אלא אתמול. כי גם אם אין לך מושג מה את עושה עדיין, כדאי שתתחילי. לוקח שנים לצבור קהל, אז כדאי להתחיל כמה שיותר מוקדם – זו הדרך האמיתית לצבור ניסיון ולהכיר את עצמך – מה מתאים לך ומה לא בעולם הזה. גם לוקח הרבה זמן להתגבר על הפחדים – לכתוב, לפרסם, לנדנד, להיות מקורי – זה מפחיד! אחרי הרבה אימון הפחדים מתחילים להירגע, אז כדאי להתחיל אתמול כדי שעד שהקהל הגדול יגיע, כבר לא תפחדי.

ראיון עם ליאור פרנקל

האם אתה עושה כסף מהבלוג? במידה וכן, מה המודל העסקי של הבלוג?

אני לא עושה כסף מהבלוג בצורה ישירה. זו בחירה מודעת – יכולתי ללכת על פרסומות או תוכן ממומן (יש אליי פניות) אבל בחרתי – לפחות כרגע – להשאיר את זה נקי. אבל באופן עקיף אני עושה המון כסף מהבלוג. את הספר שלי אני מוכר דרכו, ובכך שאני כל שבוע כותב, אני ״מעיר״ את הכניסות לעמוד הספר. אבל ספר זה כסף כיס. אנשים שקוראים אותך ואוהבים את הקול שלך, ואת נקודת המבט שלך, מתחילים לחבב אותך, ואז הם רוצים לעבוד איתך. הם רוצים שתבוא להרצות להם, הם רוצים שתספק להם את שירותי הפרילנס שלך, הם רוצים ללכת לסדנא שלך. אלו דברים שבחיים לא הייתי יכול למכור דרך פרסומות בפייסבוק או בגוגל – כי הם דורשים שיסמכו עליך. כתיבה בבלוג גורמת לאנשים להבין מי אתה, ולסמוך עליך, ואז הכל הרבה יותר פשוט. לא צריך לשכנע אף אחד – אם פנו אליך זה אומר שהם כבר מאוהבים.

למה ספר? מאיפה בא הרעיון? למה כתבת גרסא נשית?

הרעיון לספר נולד מהקוראים של הבלוג שלי. קיבלתי לא מעט אימיילים שאמרו ״אתה חייב לכתוב כבר ספר!״.

למה דיגיטלי? כי לכתוב ספר זה פרויקט עצום, שלוקח המון המון המון שעות, ורציתי להיות מסוגל לעשות את רוב הפרויקט הזה בעצמי. הוצאה מוכרת אחת דיברה איתי, אבל הבנתי שהם איטיים בטירוף, אז אמרתי פאק איט אני אעשה הכל לבד. החלטתי שאחלק את הפרויקט לשניים – קודם כל ספר דיגיטלי – שבזה אין הרבה הוצאות או סיכון. אם אני אראה שאנשים קונים, אלך על ספר מודפס גם. לשמחתי הוא הולך ממש טוב – אנשים אוהבים אותו – אז אני מאמין שאגיע גם לספר מודפס במהרה. הספר הוא פרויקט צד, אז הוא מתקדם לאט לאט. בינתיים הדיגיטלי מוכר, ואני חשוב שזה שיעור טוב לכל רעיון גדול שיש לכן לפרויקט. לנסות לעשות קודם גרסא שהיא מיני פרויקט, שתקח פחות זמן ותוכלו לעשות איתה ולידציה – ואז אם זה עבד, אתן מגדילות את זה לרעיון הגדול. אם לא עבד, עוברים לרעיון הבא.
למה כתבתי גרסא נשית? כי זהו ספר שמדבר אל הקורא. בועט לקורא בתחת. גורם לו לקום מהספה. גורם לו לחשוב על מיליון רעיונות. גורם לו לקחת אחריות על החיים שלו ולעוף למעלה בעולם המדהים והמשוגע שלנו. קשה מאד לבעוט לך בתחת, אם אני מדבר אלייך בלשון זכר. כדי שהמסר יעבור, הייתי חייב לעשות גרסא נוספת (עוד מיליון שעות) שמדברת לקוראות, ואז אני אומר לך מה כדאי שתעשי, לאן כדאי שתלכי, ולמה את חייבת לקום מהספה. זה די לא ייאמן שאף אחד לא עשה את זה לפני – זה מתבקש! כדי לחשוב על זה כל מה שהייתי צריך זה שני גרם אמפתיה. וזה היה שווה את ההשקעה – נשים שקוראות את הספר שלי, מרגישות שהתייחסו אליהן כמו שמגיע להן.
ומגיע להן!

אז יאללה, מה שמגיע מגיע. האמת שהספר נהדר ויש בו עקרונות שאני מאוד מזדהה איתם. איזה כיף זה בלוגר שפיץ שכזה,  נכון?

תודה ליאור שחלקת את התובנות שלך על העולם הדיגיטלי בכלל והבלוגי בפרט.

ממליצה לכן להכנס לעמוד של האירועים של ליאור, ולהציץ להרצאה אחת או שתיים, מבטיחה לכן שתצאו מההרצאות שלו מפוצצות באנרגיה, תובנות ומוטיבציה אש.

ליאור פרנקל יגיע להאבבלוגינג וירצה אודות העולם החדש, מקום הבלוג בבניית סולמות אישיים ומקצועיים וניהול קהילה. יש מה ללמוד. ממליצה לתפוס את המקום מהר. 

מתי? 10/12/17  שעה:  18:30-20:30 עלות: 180 ש"ח לינק להרשמה ותשלום פה

לבנות לבד אתר אינטרנט לעסק – זה אפשרי

בשלוש שעות אתם יכולים לבנות אתר בעשר אצבעות. כל הפרטים פה בלינק

4 תגובות

ספרו לי אם אהבתן את הפוסט ולמה

תגובות נוספות

שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק