זכויות יוצרים ברשת - תשובות מאת עו"ד קלינגר - שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק
זכויות יוצרים ברשת – תשובות מאת עו"ד קלינגר
איך לכתוב בלוג יונית צוק הבלוגריסטית

זכויות יוצרים ברשת – תשובות מאת עו"ד קלינגר

לפני שבועיים פנתה אלי בלוגרית עם שאלה, שכבר הרבה פעמים שאלו אותי: "אני רוצה להוסיף תמונה לפוסט שלי, האם אני יכולה לשים קישור לבלוג ממנו לקחתי את התמונה?". ובכן, אני תמיד עונה שלא, שצריך לשלח מייל לבלוגרית ולבקש אישור שימוש בתמונה. אבל, אני לא מומחית לענייני זכויות יוצרים, אני יודעת תוכן, אני מכירה שיטות שיווק, את החוקים והדינים אני משאירה לאנשים אחרים בתחום.

הזמנתי את עו"ד קלינגר שיענה על מספר שאלות רלוונטיות לתחום הבלוגים וזכויות היוצרים. את השאלות ליקטתי מקבוצת הבלוגריות שלי, וגם שאלות ששאלו אותי בעבר, והיה לי חשוב שיהיה עליהן מענה.

Jonathan Klinger
עו"ד קלינגר יהונתן, צילום: גב' הדר רייזמן

יהונתן קלינגר הוא עורך דין; בין היתר, הוא עובד עם מספר גופי תקשורת ואתרי אינטרנט בתחום של דיני זכויות יוצרים ומסחר אלקטרוני. בשנים 2012 ו2013 נבחר על ידי מגזין Who's Who Legal 500  להיות אחד מ500 המובילים בתחום הזה בעולם, ובין כתריסר ישראלים.

לפני המשך הקריאה, ממליצה על שני פוסטים של עו"ד קלינגר, שעושים הרבה סדר בראש, ועונים על רב השאלות שיש לנו , בתור בלוגריות, בנושא זכויות יוצרים:
1. מדריך פרקטי לזכויות יוצרים
2. אז מצאת תמונה באינטרנט – מדריך קצר לזכויות יוצרים

האם שיתוף בפינטרסט או בפייסבוק או בטוויטר מהווה הפרה של זכויות יוצרים?

נתחיל בתשובה הגדולה: כן ולא.
הכול שאלה של מה את משתפת. יש הבדל בין שיתוף שהוא מתן לינק, לבין שיתוף שהוא Embed  או הצגה מחדש של התמונה. אם לדוגמא, אני העלתי תמונה לפייסבוק ואתם עשיתם לה Share דרך המנגנון של האתר, כאשר אני בעל הזכויות, אז זה בסדר (כי במסגרת תנאי השימוש אני הסכמתי לעשות את זה, בדרך כלל). לעומת זאת, אם ראיתי תמונה יפה ברשת, והחלטתי לשתף אותה, אז זו כנראה הפרת זכויות יוצרים.
חשוב להבין שהפרת זכויות יוצרים, לפי סעיף 56 לחוק זכויות יוצרים, יכולה לתת לנפגע פיצוי של עד 100,000 ש"ח בלי הוכחת נזק, ואם הוא יוכיח נזק אז יותר.
התשובה הפשוטה היא: לפני שמשתפים משהו, צריך לשאול את בעל הזכויות אם הוא מרשה.

 במידה ויש בבלוג המקורי כפתורי מדיה חברתית ולא צוין אחרת, האם זה מעיד על כוונה/היתר לשיתוף במדיה חברתית?

לא תמיד. אני מציע שתקראי לעומק את פסק הדין בנושא תומר אפלדורף. שם בית המשפט קובע שRSS הוא כן כמו מתן רשות, אבל זה לא תמיד יקרה.
אל תניחי שכפתורים אומרים שיש כוונה לשיתוף; זה לא אומר את זה וזה בטוח לא מותר.
לגבי שיתוף של קישור וPreview  (כמו שיש בפייסבוק) אז החוק קצת בעייתי.  בגדול, הפסיקה בנוגע ל Thumbnails הכי רלוונטית היא מתחילת שנות ה2,000. הפסיקה אינה מוחלטת בתחום, והיא אומרת שצריך להסתכל על הנסיבות ולהבין האם יש בצילום הקטן כדי להפר או לא.

איך לכתוב בלוג יונית צוק הבלוגריסטית

מה הדין לגבי צילומי מסך?

לגבי צילומי מסך, זו הפרה. כלומר, את לא יכולה להלבין תמונה שאין לך זכויות על ידי להגיד "צילום: צילום מסך". נכון, יש הרבה אתרים שעושים את זה, אבל זה לא מותר.
החריג לכך, כמובן, הם מקרים שבהם את מותחת ביקורת על הצילום ואת חוששת שהוא יעלם, או כאשר את רוצה להראות תוכן מסוים עם שינוי. נניח, אם תסתכלי על הכתבה הזו ב"הארץ" מהיום, את מבינה שצילום המסך נועד כדי להראות שיש סיכוי שהתוכן יעלם.
גם אם את מצלמת ציטוט של סטטוס, את צריכה לבדוק האם יש לך זכות לעשות זאת. בהרבה פעמים יש זכות לפרטיות, יש זכות בתמונת הפרופיל. לא כל כך מהר מותר להשתמש.
אם את מצלמת פסקה אחת מתוך ספר זה עשוי להיות הפרה ועשוי להיות בסדר, תלוי בנסיבות.
לדוגמא, בעת פרסום הביוגרפיה של הנשיא ג'רלד פורד על החנינה לניקסון, פרסמו בעיתון תקציר של הספר לפני יציאתו לאור. בית המשפט שאל שם את השאלה הטובה מאוד, האם הפרסום של הפואנטה של הספר יכול להיות הפרת זכויות יוצרים. כדאי לקרוא את פסק הדין המלא, ולא רק את הערך בויקיפדיה.

קיימים פוסטים בהם אני מעתיקה תמונות, מקשרת לבלוגים הרלוונטים (נותנת קרדיט מלא) וכותבת דברים שקשורים לתמונות הללו, האם יש בזה הפרת זכויות יוצרים?

אלא אם את קיבלת רשות ספציפית להשתמש בתכנים, אז ככל הנראה שצריך לבדוק אם מה שאת עושה זה לא הפרה.
ציטוט ומתן קרדיט לא מספיק. החוק דורש שתקבלי רשות מבעל הזכויות. המקרים החריגים היחידים הם כאשר את משתמשת במינימום ההכרחי לצורך ביקורת (זה סעיף 19 לחוק זכויות יוצרים). אני מציע שתקראי את פסק הדין בנושא זום77:

דוגמא לבלוגר שתבעו אותו בגין גניבת תמונות לבלוג הצפרות שלו, ושילם לא מעט. מחיקה של הקרדיט היתה רק חלק מהסיבה לגובה הפיצוי. זה לא אומר שאם הוא היה נותן קרדיט לא היתה הפרה. העובדה שהוא הסיר את הקרדיט וכמות ההעתקות רק השפיעה על גובה הפיצוי, ולא על החיוב בפיצוי.

אז אם אני רוצה לעשות הדרכה, ואני בהחלט רוצה שישתמשו בה (כמו מתכון כמו הכנת יצירה) איזה נוסח אני יכולה לכתוב בסוף הפוסט כדי שלא יפחדו מתביעה?

את יכולה לשחרר אותה תחת רישיון Creative Commons: יש באתר שלהם מנוע לבחירת רישיונות.

במידה ואני מוצאת תוכן שלי מועתק באתר או בפייסבוק בלי קרדיט- מה הזכויות שלי?

קודם כל צריך לראות אם התוכן שלך הוא מקורי ויצירתי, כלומר האם יש לך בכלל זכויות בו. היו מקרים שבתי משפט פסקו כי צילומים גנריים לא תמיד זכאים לזכויות. אחר כך צריך לראות איזה סוג של העתקה.

האם יש דרך למצוא האם יש תכנים מועתקים מהאתר שלי (לא לעבור פוסט פוסט, אלא סריקה כללית)

כן, יש כמה, נניח את Copyscape.

ואם גיליתי שציטטו ממני ללא רשות, ללא מתן קרדיט, או יותר נכון העתיקו ללא רחמים.

בגדול? בשביל זה יש עורכי דין. ללכת, לשמוע מה הם חושבים. יש 60,000 עורכי דין, וחלק ניכר מהם רעבים מספיק כדי לעבוד בזול. אם הם לא עובדים בזול, אז צריך לשקול מה לעשות.

אז מה למדתי מהדיון המעניין עם עו"ד קלינגר?

1. עדיף תוכן מקורי, מאשר תוכן של מישהו אחר.

2. לפני שמעתיקים תמונות מבלוגים אחרים, כדאי לבדוק את תנאי השימוש של הבלוג

3. אם אין לבלוג שלך תנאי שימוש, כדאי לפתח קטגוריה בנושא שקשורה לציטוטים והעתקת תמונות

4. לפנות לבלוגריות ולבקש אישור על תמונות זה לא כל כך קשה כמו שזה נשמע. הרבה פעמים אני יוצרת קשר בפייסבוק או במייל עם בלוגריות בנוגע לשימוש תמונות, ודווקא התגובות הן נלהבות.

5. כדאי להצטייד בעו"ד טוב. לכל מקרה. (וגם פסיכולוג ורופא משפחה טוב, אבל זה לפוסט אחר). 

נושא זכויות היוצרים הוא מאוד חשוב בעיני לדעת ולהכיר, מזמינה אותך לקרא פוסטים נוספים בתחום ממש פה בלינק.

לבנות לבד אתר אינטרנט לעסק – זה אפשרי

בשלוש שעות אתם יכולים לבנות אתר בעשר אצבעות. כל הפרטים פה בלינק

ספרו לי אם אהבתן את הפוסט ולמה

תגובות נוספות

שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק