ראיון עם הבלוגריסטית אודות בלוג עסקי - שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק
למה עסק צריך בלוג חלק א - ראיון ברשת א של קול ישראל
יונית צוק הבלוגריסטית איך לכתוב בלוג

ראיון עם הבלוגריסטית אודות בלוג עסקי

בשבוע האחרון הופעתי בשני מוקדי תקשורת.
פורסם פוסט אורח באתר המזבלה שעוסק בתחום הפרסום והשיווק.  הפוסט היה בתחום שיווק עסקים באמצעות בלוגים.
בהמשך, רואינתי ברשת א , בתכנית שהוקדשה כל כולה לבלוגים.

בפוסט זה אסכם שני ראיונות מהתוכנית כי נאמרו דברים מאוד מענינים אודות הבלוגים.
המרואינת הראשונה היתה נירית ויסבלט – דוקטורנטית לתקשורת מאוניברסיטת חיפה, חוקרת את הבלוגים ברשת. (חיזקה לי עוד יותר את החשק לדוקטורט בתחום)

מה זה בלוג?

"בלוג זה בעצם פרסום ברשת תוך שימוש בתכנת וורדפרס, בלוגר, או אחרת.  הרעיון הוא ליצור תכנים בסדר כרונולוגי הפוך כאשר יש קישורים בין הבלוג לבין האינטראקציה בתגובות ובלוגרים אחרים. הפלטפורמה התחילה כקהילה.  כשהיא התחילה היתה מאוד שונה מאיך שהעיתונות היתה נראית והאתרים היו נראים."

מתי הבלוגים קמו?

"בסוף שנות ה90 הבלוג התכוון להחליף התנהגות היררכית של עורך מול עיתונאי, הבלוגרים באים להגיד שיש לנו ידע, אנחנו משתפים אותו ואנחנו גם מקשיבים. הרעיון של האינטראקציה בתגובת השיתוף ההדדי היה שם די חדש, המטרה היא להשתתף בשיח רחב ומשהו שהוא לא היררכי אלא אתם יודעים הרבה, ספרו לי, תקשורת דו כיוונית. וזה היה מרעיש. למרות שזה התחיל כיומן רשת, אחר כך זה נהיה משהו יותר לעולם החדשותי. ב2001 עיתונאים התחילו לכתוב בלוגים יומיים, ולאחר ארועי ה11 בספטמבר, והלחימה באפגניסטן, הבלוגים שינו כיוון למשהו הרבה יותר חדשותי, שמספר על אקטואליה ולא רק אני והחיים שלי"

מה מאפיין את הכתיבה של הבלוגרים?

"יש בזה משהו אלטרנטיבי, אנחנו מספקים חלופה, קול שונה, נהיה אוטנטיים, אין לנו עורכים מעלינו ולכן נכתוב מה שאנחנו רוצים, מלמטה למעלה."

יש יתרון לזה שהבלוגר יכול להחליט מה הוא רוצה לכתוב ואין לו עורך מעליו – מה החסרון?

"זה שלבלוגר אין עורך הוא יכול להגיב מהר לדברים, אם יש חדשות הוא  יכול להגיב מהר, הוא מספק פרשנויות חדשות על כל נושא חדש, הוא מוגב ויוצר שיח, ולכן הרבה עיתונאים עוקבים אחרי בלוגים כי זה מאוד מענין לראות מה קורה שם.
זה היתרון, לעומת זאת – החסרון הוא שהבלוגים מתעסקים במשהו מתחת לראדר של התקשורת המרכזית, אין עליהם הגבלה, ולכן הם יכולים לכתוב על דברים שהם קצת יותר חסויים כמו בתי משפט, עדויות, שמועות, רמיזות, כל מיני גילויים שעיתונאי בתקשורת ממוסדת לא היה כותב מהפחד של תביעה. אתה יכול לכתוב משהו שיעורר סקנדל וידיעה מאוד מרעישה. אבן דרך קלאסית הכי גדולה כאשר בלוגר שנקרא מאט דראד גילה שהנשיא קלינגטון בגד בהילרי עם מתמחה בשם מוניקה לוינסקי. זה משהו שחלק מהעיתונאים הגדולים ידעו אבל הם פחדו לפרסם את המידע. הבלוגר החליט לשים את המידע הזה ברשת ומה שיהיה יהיה. הוא הראשון שחשף את הסקנדל הכי גדול במוסד הנשיאות. רק אחרי שהוא שם את זה ברשת התקשורת כתבה על זה בעצמה וזה מה שגרם לחקירה של קלינגטון. גם אם המידע הזה היה אצל חלק מהעיתונאים בתקשורת המוסדית, הם פחדו משיקולים של העורך ותביעות והם לא פרסמו את זה. ברגע שזה היה בחוץ, בגלל הבלוגר זה תפס שליטה בתקשורת המרכזית. עדיין רוב הסיפורים בנושא כמו אשה נוספת התפרסמו ראשונה לבלוגים. המפנה הוא שלבלוגים יש כח עצום והם יכולים לקבוע סדר יום."

האם הבלוגינג יכול להיות מקצוע? איך מרוויחים מבלוג כסף?

"יש מקצוע של בלוגרים מקצוענים והם מרוויחים כסף מזה שהם בלוגרים. יש לזה כמה מודלים וזה לא מחליף עיתונאים, הם בלוגרים מקצועיים בתחום מסוים. אם אתה כותב טוב ואנשים קוראים אותך אז אפשר לקבל הכרה כמומחה, אם אתה בלוגר מומחה ומקצועי אז יש לך אפשרות להרוויח כסף ממודעות גוגל כי יש לך המון כניסות, אתה מקבל על כל פרסום כשלוחצים עליו כסף, או שהנישה שאתה מפרסם עליו מאוד רלוונטית למפרסמים פרטיים, כלומר ספונסרים שלך, ואם מיתגת את עצמך ממש טוב באמצעות הבלוג אתה יכול להתחיל במתן יעוץ, והרצאות בכנסים ובעצם יש כזה מקצוע אבל מעטי מעט ממש  מצליחים שם.

עומרי חיון   פרסם שהרכילות שלו על איל גולן, רק מגוגל אדסנס הרוויח בחודש נובמבר 43000 ₪, כשאתה במודל של פרסום הוא נדיר וקיצון. דבורית שרגל יש לה בלוג ביקורת תקשורת כבר 8 שנים והיא עברה את כל המודלים האפשריים של הכנסה מבלוג, שבלוג יכול לעבור. היא התחילה בישראבלוג ועברה לדהמרקר קפה, היה לה בוסים מעליה כשהיתה באורנג' והיום נהנית מתרומות גולשים. הגולשים מעבירים לה כסף, משכורת חודשית צנועה. אבל ככה היא יכולה לעסוק אך ורק בבלוג. היא כל יום שמה פוסט על ביקורת התקשורת הישראלית וזה מה שהיא עושה בחיים."

האם בעתיד כוחם של הבלוגרים יגבר על כוחה של העיתונות הממוסדת?

"יאיר רווה מתפרנס מהמותג שלו של עיסוק בקולנוע. זה לא אומר שהוא היחיד שאנשים יקראו כשירצו ללכת לקולנוע, כי יש עוד ביקורות ברשת, ויש עוד עיתונים, וזה בא ביחד.  טל שניידר לא במקום עיתונאים פוליטים מסקרי רשת אחרים,  היא לצידם. העיתונאות והבלוגים זה לא או או זה גם וגם, הם ניזונים אחד מהשני, הם מגיבים אחד לשני. "

סדנת בלוגינג זכרון יעקב
סדנת בלוגינג מתחביב למקצוע בזכרון יעקב

המרואינת השניה היתה אני 🙂 הקלטתי את החלק בו אני מדברת וערכתי לסרטון.

 

להגיד לכם שהתרגשתי? מאוד. התרגשתי מאוד שרוצים לשמוע מה יש לי לאמר בתחום שמרתק אותי.
טעות שעשיתי, לא רשמתי לעצמי שני משפטי סגיר. עשיתי זאת כשהתראינתי לטלויזיה, וזה יצא מצוין, הפעם, לא זכרתי את הטיפ המצוין הזה. 

מה גרם לך להתחיל להיות בלוגרית?

"את הבלוג הראשון התחלתי לפני ארבע שנים כשהבת שלי נולדה, חצי מהמשפחה חיה בחו"ל אז שלחתי להם סיפורים ותמונות, ודחפו אותי לפתח בלוג, אמרו תשמרי את זה בתור ארכיון כי במייל זה ילך לאיבוד. התחלתי לכתוב בתפוז ועברתי לפלטפורמה שהיתה יותר נוחה בסלונה, בלוג אישי שנקרא אמאעובדת"

את מציגה חוויות אישיות מהחיים שלך, את מרגישה שזה משפיע על הצורה בה את חווה את החיים שלך?

"לחלוטין, לכתוב בלוג מאוד פותח את הבנאדם, זה גורם לו לעיבוד המחשבות והרגשות. לבלוג יש ערך טיפולי מאוד חשוב, קראתי על כך המון מחקרים בנושא, כשעשיתי את התזה שלי בתחום הבלוגים. הבלוגר חושב כבלוגר זאת אומרת ברגע שאני חווה חוויה מסוימת, רואה בטלויזיה תכנית, שומעת משהו, קוראת ידיעה, אני ישר חושבת איך אני יכולה לעבד את זה לפוסט שיהיה לו ערך לקהל הקוראים שלי."

את קצת מספרת לכל העולם מה קורה בחייך ולאט לאט את בונה לעצמך תדמית דרך הבלוג, האם זה מוציא מעצמך דברים שהם לא את אולי?

"זה מאוד תלוי מה משמעות הבלוג לבלוגר. המשמעות של הבלוג האישי שלי  זה צוק יונית –מי שאני. קהל הקוראים מאוד חכם, ברגע שהוא קורא משהו מזויף הוא מזהה את זה ולא יקרא אותי יותר. ברגע שאני כותבת משהו אישי , שמגיע מתוך הנפש שלי, אז הוא מזהה וממשיך לקרא ולא רק שהוא קורא הוא גם מגיב ומשתף.
אם אני יכולה לתת טיפ אחד לבלוגר זה להיות אני, לכתוב על מה שאני מבינה ויודעת ולא להיות מישהו שהוא לא אני, אחרת זה לא ילך."

איך מוצאים את האני הזה? איך אני יודעת על מה לכתוב?

"זה מאוד תלוי מה המטרה של הבלוג, יש בלוגרים שכותבים כי מתחשק להם לכתוב, יש בלוגרים שכותבים בלוג עסקי שהמטרה שלהם זה לשווק את העסק שלהם, יש בלוגרים שרוצים למתג את עצמם בתור אוטוריטה בתחום, אז זה מאוד תלוי על מה הבלוג ולמי אתה כותב.
לדוגמא כשנסענו לרילוקיישן לפני שנה, פתחתי בלוג נוסף והבלוג היה כתוב בפורטל תכף נשוב שזה פורטל שמיועד לאנשים שעושים רילוקיישן. המטרה של הבלוג היתה לכתוב על כל החוויות שאנשים חווים ברילוקיישן. היום, כשאני בארץ, אני מקבלת פידבק מקוראים שהתוכן רלוונטי להם.
זאת אומרת, כשכותבים פוסט לא יודעים לאן הוא יגיע, על מי הוא ישפיע, ובמידה והתוכן הוא טוב וערכי הוא רלוונטי בנקודות זמן שונות לאנשים. הוא נשמר לנצח. להבדיל מהפייסבוק שבפייסבוק אני כותב היום סטאטוס וארצה לחפש את הסטאטוס הזה בעוד שנה, יהיה לי מאוד קשה למצא אותו בפייסבוק, לעומת החיפוש בארכיון של הבלוג."

כתבת בבלוג האישי שלך, שהבלוג עוזר לפרוק דברים , לשתף, לסדר את המחשבות בראש. האם אפשר להגיד שהבלוג הוא סוג של טיפול פסיכולוגי?

לחלוטין, יש הרבה מחקרים שמדברים על כך שכתיבה בבלוגים עוזרת לתהליכים נפשיים. יש הרבה בלוגים אישים שמתחילים לכתוב בגלל קושי מסוים, אם זה אובדן, אם זה מחלה, אם זה התמודדות עם סיטואציה קשה והמקום הזה של הבלוג, מכיוון הוא מקום מוגן, נותן לבלוגרים את האפשרות לפרוק דברים, שבדרך כלל לא נציג בפני החברים, המשפחה, ואנשים נוספים שאנחנו מכירים בחיי היום יום. העובדה שהבלוג נכתב במחשב ואין שום ביקורת עלי כבנאדם בזמן הכתיבה, הוא מאפשר לי להביע את עצמי בצורה אוטנטית."

את מלמדת בלוגרים מתחילים, כשאת באה ללמד אותם, מה בעיניך חשוב שידעו?

"שכל אחד יכול להיות בלוגר, אני מכוונת לעולם העסקי, איך עצמאים, בעיקר, יכולים לקדם את העסק שלהם על ידי כתיבה בבלוג. וזה מאוד חשוב כי זה יוצר האנשה של העסק שלהם ועל ידי כך הם יוצרים כרטיס ביקור אינטרנטי.
היום כשאני שולחת כרטיס ביקור למישהו הוא לא יודע מי אני פרט לאימייל ומספר טלפון. היום כשאני שמה לינק לבלוג עסקי, אני בעצם מגלה עולם ומלואו.
הבנאדם, הלקוח הפוטנציאלי יכול לקרא בבלוג העסקי שלי, יכול להבין מי אני, להבין באיזה מקצוע אני טובה ולאהוב אותי מבלי שאני אצטרך לעשות עבודת שיווק.

העצה הכי גדולה שאני יכולה לתת היא: ברגע שאתם מחליטים לענות על השאלה: "למה עסק צריך בלוג?" ומחליטים לפתוח בלוג, כדאי קודם כל להבין מה המטרה של הבלוג, לשם מה אתם כותבים בלוג. אני לא ממליצה לפרוס את הבלוג לאלף נושאים אלא להתמקד בנושא מסוים ונושאי משנה שלו על מנת למקד את הבלוג כיהלום ולא כמשהו שבעצם כמה שיותר קוראים יותר טוב."

מקווה שנהניתן מהתכנית, כמעט כמוני.

אילו שני משפטי סגיר שכחתי להגיד?

שיש לי בלוג עסקי בנושא, וזה הבלוגריסטית. מוזמנים לקרא ולקבל תשובות בנושא בלוגים.
שאני עושה ליווי אודות בלוגים כמנוף שיווקי לעסקים ולא רק לבלוגרים מתחילים.  והליווי יכול להתבצע בשני אופנים, או ליווי אישי , או בסדנת הבלוגינג – מתחביב למקצוע, בדומה לסדנא שתתרחש ב 18/2 באוניברסיטת תל אביב, נשארו 3 מקומות בדיוק.

מוזמנות לקרא עוד בנושע שיווק עסקים באמצעות בלוגים ממש פה ופוסט שעונה על כל השאלות בנושא עסקים ושיווק – ממש פה

לבנות לבד אתר אינטרנט לעסק – זה אפשרי

בשלוש שעות אתם יכולים לבנות אתר בעשר אצבעות. כל הפרטים פה בלינק

ספרו לי אם אהבתן את הפוסט ולמה

תגובות נוספות

שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק