איך מתחילים לכתוב בלוג? - שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק
איך מתחילים לכתוב בלוג?

איך מתחילים לכתוב בלוג?

לאחרונה אני מקבלת פניות בפיסבוק של אנשים שונים שפשוט מעונינים לכתוב בלוג.
אני מאוד שמחה על ההתעוררות הזאת. לפתוח בלוג זה מאוד פשוט וקל, ואפילו מהנה, אבל כדי שהבלוג "יחזיק מים" צריך לחשוב ולענות על מספר שאלות.
המענה על השאלות הינו חשוב, מכיוון והוא עושה סדר ומכוון מטרה. נכון, לפני מספר שנים, כשעולם הבלוגים התחיל לפרוח, הרבה בלוגריות פשוט פתחו את הבלוג שלהן ביום בהיר אחד, בלי יותר מדי מחשבה מקדימה. אבל היום, לאחר שהבלוגריות כבר עברו כברת דרך, והבלוגים נהפכו לענין של ממש, כדאי לחשוב ולהכין "תכנית פעולה" לבלוג.
מענה על השאלות יכול לכוון את הבלוגרית החדשה, לעבר זיקוק המחשבה אודות פתיחת הבלוג.
לפני מספר ימים, ישבתי עם חברה, מעצבת פנים, שמעונינת לשווק את עצמה בתחום. כיוון והיא לא מעונינת להשקיע בקמפיינים פרסומיים (עסק קטן, יו נו), הבלוגים הם המקום המתאים ביותר בשבילה.
לפני הפגישה שלנו הכנתי סט של שאלות שעליו היא היתה צריכה לחשוב:
1. מהו נושא הבלוג?
2. מהי מטרת הבלוג?
3.מהי הנישה אותה הבלוג ימלא?
4. האם הבלוג הוא אישי או עסקי?
5. מהי רמת החשיפה שתהיה בבלוג?
6. מהי תדירות הפרסום בבלוג? 

שאלות לפני פתיחת בלוג

מהו נושא הבלוג?

קימים בלוגים רבים בנושאים שונים ומגוונים, ולכן חשוב להגדיר את נושא הבלוג החדש. נושא הבלוג צריך להיות מאוד מדויק. מדוע? כי אם אני אפתח בלוג על אוכל – יש מליוני בלוגים על אוכל, למה שהקהל יעבור מבלוגים שהוא כבר מכיר לבלוג שלי? אם אני אפתח בלוג על אמהות – יש מליוני בלוגים על אמהות, אם אני אפתח בלוג על החיים – יש מלא בלוגים על החיים.
כדי להמשיך ולענות על השאלה מה הוא נושא הבלוג – צריך לענות על השאלה השניה במקביל.

מהי מטרת הבלוג?

במידה והבלוג הינו אישי, תיעוד החיים, יומן אישי, אזי אין בעיה כלל להגדיר שהבלוג הוא בלוג על נושא מאוד רחב כמו, החיים או האוכל שאני אוכלת. יתכן ובהמשך הבלוג יתרחב לנושאים אחרים, ויתכן שלא. זה לא באמת משנה, כי הבלוג הוא אישי, אין לו מטרה עסקית או מיתוג אישי. ואז – הכל אפשרי.
במידה והבלוג הוא עסקי, או מיועד למיתוג אישי, אזי צריך לזקק את השאלה "מה הוא נושא הבלוג ומה המטרה שלשמה אני כותבת". במידה ואני רוצה לפתוח בלוג בנושא אוכל או אמהות, או כל נושא רחב, אני צריכה למצא את המטרה הספציפית שלשמה אני כותבת. לדוגמא: אני רוצה לכתוב בלוג על אמהות, שהוא מעין יומן אישי שלי, על החויה של הום סקולינג באמריקה. למה שאכתוב על זה ? כי זה הדבר שאני עושה ואני טובה בו, ולמה שירצו לקרא את הבלוג? כי התכנים נותנים ערך לקוראים שלי. מי הקוראים שלי? כל הורה ישראלי באמריקה שמתכנן לעשות הום סקולינג לילדים שלו (כי מחירי הגנים הם לא נורמלים) או הורים ישראלים שמחפשים פעילות לעשות עם הילדים שלהם. ולכן מטרת הבלוג שלי היא ״ הום סקולינג ישראלי באמריקה לבנות שנה וחצי וארבע״. ברגע שאני מזקקת לעצמי את מטרת הבלוג ואת הנושא לפרטים פרטים, הרבה יותר קל לי להבין על מה אני הולכת לכתוב את הפוסט הבא.

מהי הנישה אותה הבלוג ימלא?

על תאורית הזנב הארוך של אנדרסון שמעתן? בקצרה, התאוריה גורסת שבאינטרנט, לכל אחד יש את קהל היעד שלו. האינטרנט מאפשר לשוליים לקבל את המידע ולהנגיש אותו בצורה כזאת שהוא כבר לא ירגיש שוליים. ולכן, אין פחד לזקק את הנישה המאוד ספציפית שעליה אנחנו רוצות לכתוב. לדוגמא: אם אנחנו רוצות לפתח בלוג בנושא עיצוב בית – צריך לבדוק היטב במה אני הכי טובה בעיצוב הבית, מה נותן לי את היכולת לעמוד על הבמה ולכתוב פוסטים, שירצו לקרא אותם. אם אני מעצבת בתים שיוצרת פתרונות מיוחדים לחדרי ילדים אז הבלוג שלי יהיה "עיצוב חדרי ילדים, מניובורן ועד חטיבה". הנישה היא מאוד ספציפית, וממלא חלל שניתן למלאו בתכנים רבים ומגוונים.

האם הבלוג אישי או עסקי?

האם הבלוג הוא חלק מתכנית שיווקית של הבלוגרית, או הינו אישי, פרטי, שמיוחד לעיני הבלוגרית או חבריה ומשפחתה בלבד. יתכן ויהיה שינוי גם פה, במהלך הכתיבה והתפוצה של הבלוג. הבלוג הינו דינמי. יתכן ובלוגרית תחליט לכתוב בלוג רק למשפחה ולחברים בגין תהליך נפשי שהיא עוברת, (כמו רילוקיישן, דיכאון אחרי לידה, דיאטה) אך התגובות שהיא תקבל מהסובבים תהיינה כה מפרגנות ומעצימות, שהיא תחליט לפתוח את הבלוג לקוראים נוספים באינטרנט.
יתכן והבלוג יפתח למטרה מקצועית ועניין גרידא, לדוגמא סטודנטית לעיצוב אופנה, שמעונינת לפתוח בלוג ולכתוב אודות אופנה ועיצוב מזווית הראיה שלה. אותה סטודנטית תמתג עצמה בצורה המקצועית ביותר בתחום, ולאחר שתסיים את הלימודים, תוכל לשלח לינק לבלוג שלה למעסיקים פוטנציאלים. תארו לעצמכם מעסיק שמקבל מסמך PDF או WORD של קורות חיים משמים, לעומת לינק לבלוג מקצועי- עולם ומלואו.
בלוג הינו דרך מצוינת למתג את עצמנו מבחינה מקצועית, קיימים מספר בלוגרים בתחום, שמיתגו עצמם כמומחים לדבר עליו הם כותבים, ומכך הם מתפרנסים. לדוגמא, הבלוג של דפני מטבחונט, הבלוג של ריי פלוס, הבלוג מזבלה (שהיום הוא אימפריה, אבל לפני 8 שנים התחיל בתור בלוג) ועוד רבים.

מהי רמת החשיפה שתהיה בבלוג?

חלק מהבלוגריות שראיינתי, פשוט פתחו בלוג מבלי לענות על השאלות הללו. הן לא האמינו ביום הראשון של הבלוג, שהן יכולות להגיע לתפוצה כה רחבה, ולהכרה,בזכות הבלוג שלהן. וזהו כוחו של הבלוג, הוא מביא אותנו ממקום א למקום ב. (על זה כבר כתבתי בפוסטים קודמים). נכון, אותן בלוגריות, לרוב, לא הבינו את כוחו של הבלוג שלהן, ולכן ניתן לראות תהליך של אבולוציה בבלוגים שלהן.
עתה, כשאנו מבינים את כח המדיה הזאת, ניתן ליעל את מהירות התפוצה וההכרה שלנו בתור בלוגריות, רק אם נכין את התשובות לשאלות הללו, ואת התכנים, מתוך הבנת הצרכים שלנו ואת הכח של הבלוג. במידה והמטרה של הבלוג היא עסקית/מקצועית, צריך לחשוב האם אני חושפת את עצמי ומשפחתי, וכיצד. ישנן בלוגריות שמצליחות להביא ענין לקוראים, ונחשבות לבלוגריות מאוד מצליחות בתחומן, מבלי לחשוף בתמונות את עצמן, או את המשפחה בצורה דומה ליומן אישי. (דוגמא – איריס פוגל בן חמו מcolorful way, יעל מהבית של יעלי ומיס פטל), עם זאת, אנחנו יכולות לדמיין את אותן בלוגריות, מתוך הכתיבה שלהן, היצירה, ההשראה. הבלוג הוא מראה לנשמה, לאופי, למחשבות ולדעות של הכותב, ולכן תמיד הבלוג יכלול חשיפת האני (זה מה שמדביק את הקוראים לבלוגים), השאלה היא אודות המינון הרצוי של החשיפה, ואופיה. קיימים בלוגים עסקיים שמשלבים את האישי בצורת יומן אישי, וזה נותן נופך שונה ומעניין לבלוג, מבלי לפגום, ולו לרגע, בתחום העסקי/מקצועי של הבלוג. להיפך, הבלוג והתכנים האישיים משתלבים היטב בתכנים של נושא הבלוג, ומאנישים את הבלוגרית. (לדוגמא אילאיל זיו, יעל בר קשת מקיפודים, סיגל בן נון מכמו אויר לנשימה) הרבה בלוגריות שראיינתי, שפגשו פנים מול פנים את הקוראות שלהן, התפלאו לשמע את המשפט "את כותבת כל כך יפה וכנה, אני פשוט מרגישה שאני מכירה אותך", וזה עושה את ההבדל בין אתר אינטרנט של אשת מקצוע שפשוט מפרסמת פורטפוליו נקי וסטטי, לעומת בלוגרית שגם כותבת חוויות אישיות וגם תכנים שקשורים למקצוע, למקורות השראה לנסיון המקצועי ועוד.

מהי תדירות הפרסום בבלוג?

לכתוב בלוג גוזל זמן, והרבה מאוד זמן. זה לא רק הכתיבה עצמה, שיכולה לקחת לפעמים הרבה מאוד שעות, זה גם המחקר המקדים, חיפוש התמונות, הצילום, חיפוש אחר תכנים, חיפוש אחר השראה, שיתופי פעולה, יצירת קשרים ועוד ועוד ועוד. אז למה לעשות את זה דווקא היום, כשהזמן הוא משאב כל כך יקר? כי היום, כולם פונים לאלוהים (גוגל) כשהם מחפשים משהו או מישהו. ואם את לא נמצאת בגוגל, הסיכוי שיגיעו אליך הוא די אפסי.
הרבה בלוגריות פותחות בלוג, אבל לאחר תקופה מסוימת פורשות מהמירוץ, כי זה קשה, וגוזל זמן, ואנרגיות. בלוג זאת עבודה לכל דבר, במיוחד אם את רוצה לעשות אותה היטב.
תחליטי מראש, כמה פוסטים את הולכת לכתוב בחודש. אחד? שניים? שלושה? חמישה עשר? גוגל אוהב תכנים שמתעדכנים, ולכן כל עוד תכתבי בתדירות גבוהה, גוגל יאהב אותך ויעלה את הבלוג במדרגות החיפוש. צריך להתחשב גם בקוראים, האם 15 פוסטים בשבוע יעשה להם טוב? נעים? האם יהיה להם זמן לקרא את הכל? האם לך זה יעשה טוב לכתוב הרבה פוסטים בשבוע?
אני מאמינה באיזון. שני פוסטים בחודש זה יפה מאוד ואף מרשים ביותר. תחליטי על כמות הפרסומים שאת יכולה לעמוד בהם, מבלי לפגוע באיכות התכנים.

שאלות אלה הן הבסיס. לאחר המענה עליהן בצורה מפורטת, שלחתי למעצבת הפנים סט של שאלות נוסף שקשור לתכנים עצמם, למיקום הבלוג ברשת, לשיתופי פעולה, שיווק, יח"צ, הפצה ועוד.
על שאלות אלה ארחיב בפוסטים הקרובים.

לבנות לבד אתר אינטרנט לעסק – זה אפשרי

בשלוש שעות אתם יכולים לבנות אתר בעשר אצבעות. כל הפרטים פה בלינק

15 תגובות

ספרו לי אם אהבתן את הפוסט ולמה

תגובות נוספות

שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק