על מה לכתוב בלוג? - שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק
על מה לכתוב בלוג?
איך לכתוב בלוג יונית צוק הבלוגריסטית

על מה לכתוב בלוג?

החודש הוא חודש של הרצאות. בתחילת החודש הרצאתי בארוע האביב של איריס פוגל בן חמו, נושא ההרצאה היה:"מיתוג אישי באמצעות מדיה חברתית".
שבוע שעבר הרציתי בכנס אינפו2014 בחסות טלדן במושב אודות בלוגים (היתי באקסטזה מכל מרצה שעלה לבמה) , נושא ההרצאה היה: "בלוגינג הלכה למעשה – טיפים לכתיבת תוכן בבלוג". ביום חמישי ארצה במסגרת כנס של איגוד האינטרנט אודות: "כתיבת תוכן בבלוגים".
ולמה אני מספרת את זה? גם בשביל להשוויץ קצת, כי אני ממש שמחה שנושא הבלוגים תופס תאוצה ומתחיל להיות חלק אמיתי וחשוב בשיח מקצועי, וגם בגלל שיש דבר אחד שעובר כחוט השני בכל ההרצאות שלי והוא – על מה כותבים בלוג?.

צילום:ארתור פוהר

על מה כותבים בלוג?

לכתוב בלוג זה לפתח מערכת יחסים ארוכת טווח, לרוץ מרתון, ולשם כך, כשפותחים בלוג צריך לחשוב על התשוקה של הבלוגרית. וכשמוצאים את התשוקה, אז, אפשר לשבת ולפתוח בלוג. נכון, אפשר לכתוב בלוג מסוג יומן אישי בכדי לנסות ולבדוק האם המדיום מתאים , איך כותבים, איך מפעילים בלוג, איך מפיצים, ובעצם לתרגל על רטוב את הענין הזה של הבלוגים. א-ב-ל, כשרוצים לפתח בלוג משמעותי, קרי, בלוג עם הרבה מאוד קוראים, בלוג שמביא לתוצאות כמו יצירת קהילה, הזמנה לארועים אוף ליין בתחום של הבלוג, הופעה בתקשורת המסורתית, קשרי חברויות עם בלוגריות נוספות, אז צריך לדעת על מה הבלוג כותב, מהו נושא הבלוג, במה הבלוג מתעסק.

בשביל להבין על מה הבלוג, צריך לדעת במה אני, בתור פרט, מתעניינת כרגע, מה התשוקה שלי, מה מסעיר אותי, ועל מה אני מדברת עם הברק הזה בעיניים. ואז, כשמוצאים את התשוקה, זה כבר הופך להיות מ"עונש" או מ"דבר שצריך כי אמרו לי שצריך" או מ"לכולם יש אז גם לי" לדבר הזה שמציל מדכאון, ושמעורר את התאים האפורים, שמאפשר לי להשמיע את קולי במרחב, ליצור השפעה, להלחם על הדבר שחשוב לי, לעורר מודעות, ליצור קהילה תומכת. מרגישות בהבדל?

נושאים שונים לכתיבת בלוג:

לא חייבים לכתוב על נושאים מאוד מורכבים, זה יכול להיות אפילו מסעות קטנים, אבל משמעותיים כמו מסע של תואר אקדמי, או , החלטה שאני רוצה להגיע מנקודה א לנקודה ב (כמו להצליח להכין 30 ארוחות חמות בשנה, מבלי להשתמש בחומרים משמרים), או להחליט שאני מתעדת בבלוג שלי את נושא החינוך הא-פורמלי בישראל, יתכן ואחליט לכתוב על נישה מסוימת בתחום העבודה שלי, כמו סיקור הומוריסטי של ישיבות עבודה, או ציטוטים של הבת שלי (בחיי, אולי באמת אפתח על זה בלוג, היא יותר פופלארית מכל סטטוס אחר שאני שמה בפייסבוק האישי שלי, ולא, אני לא נעלבת…), זה יכול להיות על יצירה , על אוכל, בילוי, צרכנות, לא משנה איזה נושא, העיקר שהנושא הזה יהיה התשוקה שלי.

האם התשוקה יכולה להיות זמנית?

כן.
הרי אנשים משתנים, תחומי ענין משתנים, היופי הוא שהכל זורם, נו, החיים זורמים.
הבלוג מאפשר לבלוגרית לבצע מחקר אישי אודות הנושא שכרגע מעניין אותה.
מתי נדע שהתשוקה נעלמת? כשנרגיש שמיצינו, שדי, כתבנו די והותר על הנושא. שעכשיו מעניין אותנו נושא אחר. וזה בסדר גמור.
דוגמא?
לפני 8 שנים קיבלתי גור כלבים בקופסא ורודה מתנה מהחבר שלי. (רואים את ההפתעה בעיניים שלי?)
איך למצא נושא לבלוג

במשך שנה שלמה, כל עולמי היה הכלב הזה (וקצת החבר). הוא היה התשוקה שלי, היתי חברה בפורום כלבים, נפגשנו אוף ליין, הכל ידעתי על גידול כלבי לברדור ה-כ-ל. אנציקלופדיה. ואז, יום אחד, החבר הציע לי נישואים. פוף, תחום הענין השתנה – נכנסתי לעולם של הבריידזילות, קראתי את כל התוכן האפשרי על חתונות, שמלות, מקומות לארועים, צלמים, קיטירינג, ספקים, נעליים, עוד נעליים, וגם נעליים, היתי מומחית מספר שתיים לעניני חתונות, (הי לחברתי ע. את הית מומחית מספר 1), במשך חצי שנה , זאת היתה התשוקה שלי, נכנסתי לאמוק, יכלתי לכתוב בלוג מדהים. נחשו מה קרה אחרי החתונה, החיים השתנו, חתונה כבר לא ענינה אותי ועברתי לעניני ה – ילדים. ברור. אז הנה דוגמא לאיך תשוקה יכולה להיות זמנית, אבל בהיותה תשוקה, היא ממלאת את זמננו.

האם על כל תשוקה כדאי לכתוב בלוג?

שאלה מעולה. אם הכתיבה היא לפורקן אישי, אז כן. אם הכתיבה נועדה ללמד משהו שאחרים לא יודעים, אז בוודאי שכן, אם הכתיבה באה לבצע מחקר מכל סוג , אז כן. אבל, אם הבלוג יכתב כי "צריך" או כי "נו, במילא אין לי משהו אחר לעשות, וכולם עושים" אז לא. ממש לא. בלוג לוקח זמן , אל תבזבזי את הזמן שלך ואת הזמן של הקוראים אם אין לך משהו חדשני להעביר הלאה. אם התשקוה שלך, לא עושה וואו, לאחרים, אז חבל.

אז איך אני מצאתי את התשוקה שלי?

כשהתחלתי את ההיכרות עם עולם הבלוגים פתחתי 2 בלוגים רוחות רפאים, בלוג אחד שבו כתבתי על הכלב שלי, אמנם היה לי המון מידע להעביר, אבל מעבר לשני פוסטים שכתבתי עליו, לא הצלחתי להתקדם הלאה, התשוקה לא היתה מספיק חשובה לי כדי להשאר ערה אחרי 22:00 ולכתוב. לאחר מכן פתחתי בלוג נוסף בשם "אשת המתמחה" ולאחר שני פוסטים קיבלתי תגובה "אין לך חיים, מה, את רק אשת מתמחה? אשה מסכנה שלא מצליחה לראות את עצמה מעבר למה שבעלה עושה". ונעלבתי עד עמקי נשמתי, ולא כתבתי יותר, כנראה שהתשוקה לכתיבה שלי לא היתה באמת בנושא אשת מתמחה. לאחר מספר שנים פתחתי את הבלוג האישי שלי, שם תרגלתי כתיבה, הפצה, מציאת הקול שלי, התשוקה שלי. ומצאתי אותה. התשוקה של הבלוגים. בהתחלה לא הבנתי שזאת התשוקה שלי, אבל היה לי מאוד נעים לכתוב עליה.

כשעברנו לארה"ב, קצת נטשתי את הבלוג בנראות הישנה אודות הבלוגים (שאותו פתחתי בגין התזה בתואר השני אודות בלוגים). יום אחד פרסמתי תמונה של קופסאות אוכל ששלחתי עם בנותי לגן – התמונות זכו להמון המון תגובות ושאלות, ואז הבנתי – אני הולכת לבנות בלוג מצליח מאוד שמדבר על מתכונים של אוכל יהודי כשר חלבי וחם. הללויה.

איך לכתוב בלוג

ישבתי ותכננתי את הבלוג, אילו שת"פים עסקיים אני אבצע כדי לתמוך בו כלכלית, והיתי מאושרת. הצגתי את הבלוג לבעלי, הוא הסתכל על התכנון של הבלוג, עלי, שוב על התכנון ושוב עלי ואז הוא אמר:"אבל יונית, את לא אוהבת ולא יודעת לבשל".
ואז הבנתי שזאת לא התשוקה שלי.  הבנתי שאני צריכה למצא את מה שאני טובה בו – ומצאתי, את עולם הבלוגים, שמרתק אותי, שמשאיר אותי ערה בלילות, שגורם לי לרכוש עוד ועוד ספר באמזון ועוד ועוד קורס און ליין, ועוד ועוד שיחה כזאת או אחרת עם בעלי עסקים על "למה אתם צריכים לפתוח בלוג". ואז החלטתי, אני רצה מרתון עם התשוקה שלי.

אני קוראת עכשיו ספר בשם Catapult: A Woman's Guide to Building a 7-Figure Business וציטוט אחד אודות תשוקה תפס לי את העין, כי הוא כל כך נכון לעצם התשוקה שמניעה אותנו לכתוב בלוג. או בתרגום חופשי: "זה תמיד בנוגע להרגשה של התשוקה, החזון וההבנה למה יש לך תשוקה לנושא, למה הוא בוער כל כך בעצמותייך.התשוקה שלך צריכה להיות חזקה יותר מכל הקשיים וההתמודדויות בכדי שתוכלי להתגבר עליהן״

התשוקה כמניע לעשיה

אז על מה את הולכת לכתוב את הבלוג שלך? מהי התשוקה שלך?

לבנות לבד אתר אינטרנט לעסק – זה אפשרי

בשלוש שעות אתם יכולים לבנות אתר בעשר אצבעות. כל הפרטים פה בלינק

ספרו לי אם אהבתן את הפוסט ולמה

תגובות נוספות

שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק