איך גורמים לאתר ולבלוג להטען מהר יותר? מאת צבי חזנוב - שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק
הידעתם שקצב הטעינה של הבלוג עוזר לגוגל לקדם אתכם?

איך גורמים לאתר ולבלוג להטען מהר יותר? מאת צבי חזנוב

צבי חזנוב מהבלוג המצוין "פרנקופילים אנונימים" למד בפרלמנט הראשון שלי.
מעבר לעובדה שהבלוג של צבי הוא בלוג נישתי מצוין, הוא גם תמיד אהב לעדכן אותנו על היתרונות של וורדפרס לעומת ויקס, אחרי שעבר בעצמו מפלטפורמה לפלטפורמה.

אחד הדברים שצבי אוהב זה לחקור את הפלטפורמות מבחינת נגישות לגוגל ולכן הזמנתי אתו לכתוב פוסט אורח בנוגע למהירות הבלוג.

כשאני כותבת בלוג, הכוונה היא גם לאתר אינטרנט.

אחד הפרמטרים של גוגל לקידום אתרים בצורה אורגנית, הוא המהירות של הבלוג. מהירות הטעינה שלו. ככל שהבלוג יטען לאט יותר, כך גוגל "יעניש" את הבלוג ופחות יקדם אותו בחיפוש אורגני. לכן מאוד חשוב להבין איך אפשר להגביר את מהירות הטעינה של הבלוג.

צבי חזנוב

לפני שאני נותנת את רשות הכתיבה לצבי חזנוב, שכתב לנו פוסט מצוין בנושא, אני ממליצה לקרא את כל הטיפים ולא להתייאש בסעיפים הטכנולוגים, כי יש פה טיפים גם לא טכנולוגים.  שימו לב לכל מה שקשור לתוספים של וורדפרס, הענין עם תוספים שהם מאוד נוחים אבל לפעמים תוספים דורשים עדכון או שהם יורדים מהאוויר או שהם מתנגשים עם תוספים אחרים… אז קחו את ההמלצות על תוספים בערבון מוגבל, תוך בדיקה מה עובד אצלכן ומה לא.

8 טיפים לגבי מהירות האתר  בוורדפרס שגרמו ל"פרנקופילים אנונימיים" לטוס (ולא רק לפריז)

מאז שיצרתי את האתר פרנקופילים אנונימיים השקעתי מלא זמן בלנסות ולהפוך אותו למהיר יותר עד שכמה מחברי הטובים כבר טענו שהפכתי למעט אובססיבי בכל הקשור לנושא הזה. הסיבה לכך היא שאני מאמין שבשביל לספק לקוראים שלי חווית משתמש טובה לא מספיק להשקיע בתוכן ובגרפיקה אלא גם במהירות, הרי אף אחד לא אוהב לחכות עד שהאתר עולה. והאמת, לא רק אני חשבתי ככה אלא גם גוגל בכבודו ובעצמו והחל משנת 2015 מהירות טעינת הדף מהווה שיקול חשוב באלגוריתם שלו.

אז עכשיו אחרי עשרות רבות של שעות ואחרי שהצלחתי לגרום לאתר שלי סוף סוף לעלות מהר, הרשו לי לחלוק אתכן את הטיפים שלי בנושא:

28833252_10156179380074931_1515763330_n

טיפ 1: אז מה מהירות האתר שלך?

לפני שבכלל מתחילים לעסוק במהירות האתר צריך לאתר מה היא המהירות שלו. הגיוני לא? לא מעט אנשים מפנים את הבלוגרים לכלי בדיקת המהירות של גוגל אבל אני טוען שהוא די מיותר. הסיבה העיקרית לכך היא שהכלי הזה לא אומר לכן כמה זמן לוקח לדף מהאתר שלכן לעלות. במקום זאת הוא מספק לכן עצות, שחלק טובות וחלקן בלתי ניתנות ליישום, כיצד לשפר את מהירות האתר.

מהירות אתר 1

אז במקום להשתמש בכלי של גוגל לבדיקת מהירות האתר שלכן הרשו לי להציע לכם את הכלי של GTMETRIX. מדובר בכלי חינמי שמראה לכן שלושה פרמטרים חשובים מאוד לגבי מהירות הדף:

  • תוך כמה שניות עולה הדף (הוא אפילו מאפשר לכן לראות וידאו שמציג כיצד הדף עולה וכמה זמן זה לקח לו)
  • מה גודל הדף ב MB: ככל שתצליחו להקטין את גודל הדף כך הוא יהיה זריז יותר.
  • כמות הקריאות לשרת: כל תוספת באתר שלכן וכל פונצקיונליות שיש בו מייצרת קריאות לשרת. ככל שהדף יקרא פחות לשרת כך הוא יעלה יותר מהר ולכן המטרה שלכן תהיה לצמצם כמה שיותר את הקריאות לשרת (כיצד עושים זאת תוכלו ללמוד בסעיפים הבאים) .

מעבר לכל זה יש ל GTMETRIX יתרון מאוד גדול מבחינתי מכיוון שהוא מאפשר, לאחר הרשמה קצרה, לשמור בדיקות של דפים שונים באתר שלכן (או באתר של מתחרים אותם הייתן רוצות לבדוק).

ומדוע זה חשוב? לא מעט אנשים בודקים אך ורק את מהירות דף הבית שלהם וזוהי טעות גדולה מכיוון שלא כל המשתמשים שלכן מגיעים לשם. למען האמת רובם יגיעו הן באמצעות גוגל או באמצעות פוסטים שתשתפו במדיה החברתית לדפים אחרים באתר שלכן ורק אחר כך יגיעו לדף הבית (אם הדף המקורי אליו הגיעו יסקרן אותם ולא יגרום להם להתייאש בגלל המהירות הנמוכה ולברוח). זו הסיבה שגם אחרי שהצלחתי להוריד את מהירות הטעינה של דף הבית שלי לשנייה אחת, לא נחתי על זרי הדפנה והמשכתי לעבוד על שיפור המהירות של כמה הדפים החשובים ביותר בבלוג שלי ובהם דף המלונות, הדירות, האטרקציות והמסעדות.

מהירות אתר 2

טיפ 2: תמצאו לכן שירות אחסון מהיר

אחד הדברים שמשפיעים לא מעט על נושא מהירות האתר הוא נושא האיחסון. אין מה לעשות, יש הבדל תהומי בין שירות שמספק לכם שרת מהיר עם רוחב פס רציני (גם אם זה יעלה לכן מעט יותר) לבין ספק שירות גרוע ששם את הבלוג שלכן על שרת איטי עם עוד עשרות אתרים אחרים.

אני אישית משתמש בשירותיו של אלי רחימי הבעלים של חברת Webcell. מעבר לזה שהשרתים שלו הם מהירים הוא גם מספק מגוון של שירותים נוספים כגון בניית אתרים, SEO ומעבר האתר לתקן HTTPS והכל באדיבות, מקצועיות ומחירים סבירים בהחלט.

טיפ 3: תדאגו שהאתר שלכן יהיה מאובטח (HTTPS)

אני משער שחלק מהבלוגריות כאן (במיוחד אלו שמוכרות דברים דרך הבלוג) כבר עברו לשרת מאובטח אבל מדוע גם מי שאין לה חנות אינטרנטית צריכה לעשות זאת? הסיבה העיקרית לכך היא שגוגל החליטה לאחרונה להתחיל להעניש אתרים לא מאובטחים וזה משפיע ישירות על המיקום שלכן על תוצאות החיפוש. אולם איך כל זה קשור למהירות האתר? הסיבה לכך היא שאתרים מאובטחים עובדים אוטומטית באמצעות פרוטוקול SPDY שפותח על ידי גוגל ומריץ את האתר שלכן במהירות פי 2 יותר גבוהה ממהירות של אתר רגיל.

אז נכון, מעבר ל HTTPS עולה כסף (הן על הרישיון והן על שירות התכנות) אבל היתרונות של מעבר זה שווים זהב ואני ממליץ לעשות זאת כמה שיותר מהר.

מהירות אתר 3

טיפ 4: תשתמשו בתבנית "דיאטטית"

תבנית הוורדפרס בה אתן משתמשות מהווה חלק ניכר מגודל הדף ולכן מומלץ לבחור בתבנית כמה שיותר פשוטה ו"רזה". אבל עליה וקוץ בה, תבניות כאלו הכילו מעט מאוד אופציות ודרשו מתכנת במשרה מלאה על מנת להפוך אותן בדיוק לבלוג אותו רציתן. מצד שני יכולתן לבחור תבניות דוגמת AVADA  שמכילות ממש למשתמש גרפי והמון אופציות בהן ניתן להשתמש בלי לכתוב שורת קוד אחת. הבעיה היא שתבניות כאלו, בגלל שהן מכילות המון המון אופציות (שאת רובן אינכן צריכות) תופסות לא מעט זיכרון ובכך מורידות את מהירות טעינת הבלוג שלכן.

אז מה עושים?

למזלי הטוב בשנה האחרונה נחשפתי באמצעות שירי מור אייזן לתוסף בשם אלמנטור. התוסף הזה מספק ממש משתמש גרפי שמאפשר לבנות דפים ופוסטים בלי שורה אחת של קוד ובלי שום תלות בתבנית בה את משתמשת. יתרה מזאת, אם קונים את הגרסא בתשלום ELEMENTOR PRO מקבלים לא מעט פונקציונליות כגון כפתורי שיתוף, טפסים וכו' וכל אלו חוסכות לך התקנה של תוספים, אשר לכל אחד מהם יש פוטנציאל להפוך את האתר שלך ליותר איטי.

ברגע שמצאתי את האלמנטור והשתלטתי עליו די מהר, יכולתי לזרוק את תבנית ה AVADA  המסורבלת והאיטית ולעבור לתבנית ASTRA שמעבר לכך שהיא מהירה כמו שד היא גם חינמית. נכון, הדבר לקח לי סופ"ש שלם של עבודה אבל זה היה שווה כל שנייה שהשקעתי, כאשר גרמתי לדף הבית שלי לעלות במהירות של כ-3 שניות (במקום מהירות של 5-6 שניות בעבר). בעתיד אני מאמין שלא נצטרך כלל להשתמש בתבניות מכיוון ש ELEMENTOR עובדים על יכולת עיצוב דף הפוסט ואז אוכל להיפטר גם מהתבנית הזאת ולהאיץ את טעינת האתר עוד יותר.

מהירות אתר 4

טיפ 5: תדאגו להקטין את התמונות שלכן

אחד הדברים שמגדילים את את גודל הדף ואתו את מהירות הטעינה שלו הן התמונות. בשביל להקטין אותן ובמקביל לשמור על איכות טובה הרשו לי לתת 2 טיפים:

  1. ברוב המקרים הגודל של התמונה בפוסטים שלכן איננו צריך להיות גדול יותר מ 600X 800 פיקסלים. לכן תדאגו להקטין את התמונות שלכן לגודל הזה באמצעות הפוטושופ או שורה של שירותים חינמיים כגון השירות הזה.
  2. אחרי שהקטנתן את גודל התמונה הגיע הזה לצמצם את גודל הקובץ עצמו. השירות שאני הכי אוהב להשתמש בו הוא OPTIMIZILLA מכיוון שלא רק שיש לו אלגוריתם שמסוגל להוריד עשרות אחוזים מגודל התמונה ללא שום פגיעה באיכות שלה, אלא שהוא גם מאפשר לך להוריד את איכות התמונה מ 90% ל 70% מבלי שעין אנושית תוכל להבחין בכך ולהוריד עוד כמה אחוזים מגודל התמונה.

טיפ 6: לבקש את ה Cache

חלק גדול מהאתר שלכן לא משתנה יותר מידי רוב הזמן (לדוגמא ה LOGO, התפריט וכו'). אז מדוע הדפדפן צריך להוריד אותם כל פעם שהוא טוען את האתר? בשביל למנוע את זה נוצרו תוספי ה CACHE השונים, אשר שומרים את רוב האתר בתוך זיכרון המטמון של הדפדפן וכך האתר עולה הרבה יותר מהר בפעם השנייה והשלישית שהמשמש חוזר אליו. מעבר לכל זה, לא מעט תוספי CACHE מציעים עוד מספר פונקציות חשובות להאצת האתר ובהן הפעלת אופציית ה GZIP שמקווצת את קבצי האתר לפני שהדפדפן מוריד אותם.

עד ממש לא מזמן השתמשתי בתוסף בתשלום בשם WP ROCKET. היתרון הגדול שלו שהוא מאפשר לשנות הגדרות שונות ולקבץ קבצי JS  ו CSS של האתר (הקבצים שאחראים לפונקציונליות ולמראה של האתר) בקלות. אולם לאחרונה גיליתי שניתן לעשות כל זה בחינם ואף הצלחתי להאיץ את מהירות האתר שלי עוד יותר באמצעות שני התוספים הבאים:

  • Cache Enabler תוסף קטן וזריז שמספק שירותי CACHE לאתר.
  • AUTOPTIMIZE שמאפשר לי לכווץ את קבצי ה CSS ו JS.

הערה חשובה מאוד: מכיוון שתוספים אלו משפיעים על קבצי ה JS וה CSS הם עלולים לפגוע בפעילות האתר ולכן אחרי שהדלקתן אותן חשוב מאוד לבדוק את האתר. אם האתר פתאום נראה רע או שחלקים ממנו הפסיקו לעבוד כמו שצריך, אין צורך להיבהל. ככל הנראה לא ניתן לכווץ חלק מהקבצים ולכן צריך לבטל כמה מהאופציות (ואין הרבה כאלו), למחוק את ה CACHE  ולבדוק שוב את האתר. במידה וזה עדיין לא עובד אפשר פשוט לבטל את התוספים הללו והאתר יחזור לקדמותו, כך שבאמת אין ממה לפחד.

מהירות אתר 5

טיפ 7: טעינה עצלנית = אתר זריז

האם כל פוסט שלכן מכיל לא מעט תמונות וסרטי וידאו מוטמעים? אתן בוודאי לא תשמחו לגלות שהדבר מאט מאוד את מהירות האתר שלכן מכיוון שהדפדפן צריך להוריד את כל התמונות ולטעון את הוידאו המוטמע לפני שהדף יעלה, גם אם הקוראים שלכן עדיין לא הגיעו לתמונות והסרטונים הללו.

בשביל לפתור את הבעיות הללו המציאו את תוספי ה LAZY LOAD או בעברית "טעינה עצלנית". מה שהתוספים הללו עושים זה בעצם לטעון את התמונות והסרטונים רק כשהקורא מגיע אליהם ולא בזמן טעינת הדף, מה שמוריד מאוד את כמות הקריאות לשרת ואיתן את הזמן של טעינת הדף. אני אישית משתמש בתוסף  A3 LAZY LOAD שעושה עבודה לא רעה בכלל. אם אתן רוצות לראות כיצד הוא עובד אני ממליץ על הכתבה שלי העוסקת בסיור בפריז של המהפכה הצרפתית שמכיל לא מעט סרטונים ותמונות. גילשו בדף ותגלו כיצד הסרטונים והתמונות נטענים רק כשמגיעים אליהם.

הערה חשובה מאוד: כמו בסעיף הקודם, גם כאן יכול התוסף לפגוע בנראות של האתר. אין מה להיבהל מכיוון שבכל רגע ניתן לכבות אותו והכל יחזור להיות בדיוק אותו דבר כפי שהיה קודם. אם התוסף הזה לא יעבוד לכן טוב אז פשוט חפשו LAZY LOAD בעמוד התוספים של וורדפרס וחפשו לכן תוסף אחר.

מהירות אתר 6

טיפ 8: תדאגו להיפטר מתוספים מיותר או איטיים

היופי בוורדפרס היא היכולת להכניס בקלות תוספים (Plugins) לאתר ובכך ליצור שם פונקציונליות שלא הייתה שם קודם. הבעיה הגדולה היא שכל תוסף כזה מוסיף עוד קריאות לשרת מה שמאט את טעינת הדף. אז האם הפתרון הוא להוריד את כל התוספים ולהשתמש רק בפונקציונליות של התבנית? התשובה היא ממש לא. אז מה כן עושים?

  • כפי שכתבתי בסעיף הקודם: משתמשים באלמנטור פרו מכיוון שיש בו לא מעט פונקציונליות שיכולה לצמצם את כמות התוספים באתר.
  • במידה והפונקציונליות הזאת לא קיימת באלמנטור פרו או בתבנית אז פשוט מנסים תוספים שונים עם אותה פונקציונליות ובודקים כל פעם את מהירות הטעינה באמצעות ה GTMETRIX.
  • אם ניסית כל מיני תוספים ואף אחד מהם לא היה מהיר יותר או , לחלופין, לא סיפק לך את הפונקציונליות המדויקת שרצית, אז תשארי עם התוסף הזה. גם אם האתר יהיה מעט יותר איטי לא קרה שום דבר.

סיכום:

העיסוק במהירות עלול להיראות לכן מתיש אבל אני מבטיח לכן שני דברים:

  • הוא שווה כל שנייה שתשקיעו זאת מכיוון שהוא ישפר את חווית הקוראים שלכן באתר ומאוחר יותר את מיקומכן בגוגל.
  • זה לא כל כך מפחיד וקשה כפי שזה נראה.

אז אתן מוזמנות לצאת למסע לעבר המהירות המקסימלית של האתר שלכן ואם יש לכן שאלות בנושא או שאתן זקוקות לעוד מידע אתן מוזמנות לפנות אלי בפייסבוק או באימייל (tchazanov@gmail.com) ואשמח לעזור לכן (בחינם כמובן).

כמה מילים על הכותב: צבי חזנוב הוא מנהל שיווק שמתגורר כרגע באי גרנזי בגלל עבודתו. בשנת 2013 הוא יצר את הבלוג פרנקופילים אנונימיים בגלל אהבתו לצרפת ולתרבותה. צבי הוא בוגר קורס הפרלמנט הראשון של יונית צוק.

++++++++++++++++++++++++

תודה לצבי על פוסט חשוב מאוד שקשור גם לנושא הSEO וגם לנושא תכנות ומקצועיות הבלוג. במידה ויש לכן טיפים נוספים בתחום אשמח לקרא בתגובות.

++++++++++++++++++++++++

רוצים ללמוד עוד על עולם הבלוגינג?

6/6/2018 – סדנת קליגרפיה – דבורה מינדל. סדנה יצירתית בה נלמד על עולם הקליגרפיה. פרטים והרשמה כאן

10/6/2018 – בניית בלוג בויקס, קורס בן 4 מפגשים בהם אתן מגיעות עם הלפטופים וביחד נבנה את הבלוג שלכן במערכת של ויקס. חוץ מהענין הטכני, אני גם מלמדת את הנושא של כתיבה, הפצה וניהול בלוג קורס שממנו תצאו עם פלטפורמה באויר, רעיונות כתיבה וידע איך לתפעל את הבלוג על פי הצרכים שלכן. כל הפרטים והרשמה לקורס בניית בלוג בויקס כאן בלינק. 

12/6/2018 – סדנת צילום סרטוני וידאו ובניית תסריט – גל זיו. סדנה מעשית בה נלמד על תסריטים לסרטוני וידאו ומה כדאי לעשות ולא לשות כשמתכננים לצלם את אותם סרטונים. מחיר הרשמה מוקדמת עד תאריך 1/6/2018 לפרטים והרשמה לחצו כאן

18/6/2018 – סדנת שיווק העסק – פולינה שטרן. סדנה מעולה שבה פולינה שטרן שלמה, יועצת שיווק תותחית, תלמד אותנו איך לנהל את השיווק של העסק שלנו, במקום שנתעייף משיווק. מעולה לעולם הבלוגים, העסקים ובכלל. נותרו עוד ממש מעט מקומות. הרשמה מוקדמת עד תאריך 1/6/2018 פרטים והרשמה בלינק

20/6/2018 – יום פתוח אודות פייסבוק עם יהודה לביא. יהודה מגיע להאבבלוגיגנ פעם בחודש לטובת מתן שעת ייעוץ על פיסבוק. היום הפתוח מיועד ל4 פגישות בלבד. פרטים והרשמה בלינק

28/6/2018 – סדנת בלוגינג למתחילים – סדנה בת 5 שעות בה נלמד איך לייצר אסטרטגית תוכן לבלוג, נבין מה הם רכיבי הבלוג הנדרשים ואיך יוצרים השראת כתיבה. סדנה מצוינת למתחילים או למי שיש לו בלוג בראש. כל הפרטים והרשמה בלינק

9/7/2018 – קורס קיץ לבלוגים מתקדמים – קורס בן 4 מפגשים בקיץ, בהם אנחנו נבנה תוכנית עסקית ואסטרטגית לבלוג שלך. נהפוך את הקיץ למקפצת הזדמנויות לעבר המטרה לשמה הקמת את הבלוג. קורס מעולה במחיר של הרשמה מוקדמת עד לתאריך 19 ביוני. כל הפרטים כאן 

25% הנחה על קורס און ליין אודות השראת כתיבה – הקישו את הקוד NoToy ותקבלו את ההנחה. פרטים והרשמה בלינק

לבנות לבד אתר אינטרנט לעסק – זה אפשרי

בשלוש שעות אתם יכולים לבנות אתר בעשר אצבעות. כל הפרטים פה בלינק

5 תגובות

ספרו לי אם אהבתן את הפוסט ולמה

תגובות נוספות

שיווק עסקים בדיגיטל באמצעות אתר אינטרנט, בלוג ותוכן | הבלוגריסטית יונית צוק